Nathalie valde Estetiska för tre kreativa år

För Nathalie stod valet mellan Samhällsvetenskaps-programmet med inriktning mot media eller Estetiska mot estetik och media. De praktiska, kreativa momenten avgjorde. Nu har hon precis börjat sista året på programmet och siktar mot större städer efter studenten.

pil pekar ner mot knapp

Vad vill du att dina gymnasieår ska leda till?

Just nu har jag två spår efter studenten om ett år. Antingen så vill jag fördjupa mig i klassiskt måleri och teckning, gärna genom att gå en kurs i Paris. Eller så vill jag till Stockholm och ta en utbildning inom film. Film är ett intresse som har växt mycket nu under gymnasiet.

Hur hittade du ditt program?

Jag har alltid varit intresserad av måleri och teckning, så jag var nyfiken på Estetiska ganska tidigt. Men det var först när SYV på högstadiet berättade att programmet var högskoleförberedande som det blev tydligt för mig, tidigare hade jag varit inne på att välja Samhällsvetenskapsprogrammet.

Jämförde du dina olika alternativ?

Ja, och jag visste att jag var ute efter det praktiskt kreativa. Jag ville ha kul! När jag jämförde med Samhällsvetenskapsprogrammets inriktning mot media hittade jag att de inte hade någon media i ettan och att deras mediekurser lutade mer mot journalistik och det var inte vad jag var ute efter.

Får du göra mycket praktiskt i undervisningen?

Jättemycket är att praktiskt prova och öva till exempel filmning, foto och digitalt skapande. När vi tar studenten har vi ändå hunnit ta nästan lika många poäng som andra program, det är bara en matematikkurs vi inte får, men den kan man lägga till.

Har programmet överraskat dig på något sätt?

Jag trodde nog att inriktningen skulle innehålla mer klassiskt måleri eftersom det är ett stort intresse för mig, men det är mycket mer digitalt än jag trodde – och det är jättekul. Jag tänkte nog också att jag skulle behöva kunna lite innan jag började, men det var helt fel. Här lär vi oss allt från grunden och ingen behöver kunna något när de börjar. Och så tror jag det finns fördomar om att de som väljer Estetiska programmet inte har någon framtid, men det är tvärtom: media är framtiden.

Vad är bäst med ditt program hittills?

Då måste jag säga kursen i film- och tv-produktion. I hela tvåan hade vi ett pass om tre timmar där vi fick skapa produktioner från början till slut efter våra egna idéer. Vi skrev manus, planerade, filmade på olika platser och spelade in ljud.

Nathalies tips till dig som ska söka

”Var inte rädd för olika fördomar eller rädd att tappa kompisar. Gå din egen väg så kommer du att hitta riktiga vänner. Annars finns risken att du ångar dig. Väljer du Estetiska programmet kommer du att ha en kul och kreativ gymnasietid.”

Nathalie valde Estetiska för tre kreativa år 2

Nathalie Svensson