Att hitta

hem

För inte särskilt länge sedan var hotell något man tog in på för att bo nära en sevärdhet eller inbokad aktivitet. Idag vill hotellgäster ha upplevelsen inne på hotellet. Det man söker nu är pausen från stadslivet, bekvämligheterna inom hotellets väggar och lite extra lyx att skämma bort sig med.

Ida Tornberg är 19 år och har precis tagit studenten från lärlingsprogrammet Hotell och turism. Hon berättar om branschen som att hon har flera års erfarenhet, hon är säker på sin roll och har inte bara fått ett jobb som hon drömt om – nu är hon en del av framtidens turism.

utomlands.

Att göra inför skolstart - Ida hoppar i trappan

Att hitta hem utomlands.

Ida Tornberg

Ålder: 19 år (2019)
Bor: England
Pluggat hotell och turism som lärling och jobbar nu på ett hotell i England.

Ida gjorde drömmen verklig.

Ända sedan Ida var 14 år har hon vetat att hon vill arbeta nära människor utomlands.
- Man tror ju inte att drömmar kan slå in, men nu står jag här. Jag har fått jobbet som jag drömt om, i receptionen på ett litet hotell vid en av Englands finaste kuster, säger Ida med både sprudlande glädje och stolt lugn.

Att bli en del av en bransch.

Hotell- och turismbranschen har förändrats en hel del under den senaste tiden. Nya livsstilar och allt mer aktiva klimatdiskussioner är faktorer som märks både i utbildningen och ute på arbetsplatser.
- Trenden är att människor vill se hotellet som själva destinationen, berättar Ida. Folk från städer vill ut på landsbygden eller närmre naturen för omväxling och avkoppling. Då behöver all service finnas inne på hotellet. Som gäst vill du bli omhändertagen, inte bara få en säng att sova i. Många av de gäster jag träffat har i regel inte rest jättelångt heller. I Sverige har mina gäster varit svenskar eller danskar, i England har de varit britter. Det tror jag är en typ av turism som kommer att öka.
Att hotell erbjuder spa och bad är ingen nyhet längre. Ida som redan varit del i branschen i tre år ser vilken riktning utvecklingen går i.
- När hotell bygger ut nu, så gör de ju ofta det för att fokusera på trivseln inne på hotellet, det tror jag bara kommer att fortsätta. Restaurangen måste också vara trevlig och bra, menar hon.

Ida växte med APL.

Ida berättar att hennes gymnasieår lärt henne enormt mycket och att all APL (arbetsplatsförlagt lärande) – sammanlagt 50 veckor på tre år – har fått henne att växa mer än hon kunde tänka sig. Hon säger att hon ofta får höra att hon verkar äldre än hon är och när man pratar med henne tvivlar man inte på det. Hon sitter på specialkunskaper och insikter om verksamheten i den bransch hon siktat mot, redan innan hon på riktigt börjat arbeta i den.
- Vi har arbetat med både miljöfrågor och infrastruktur kring hotell och turism under utbildningen. Hur avfallshantering bör gå till och vikten av busshållplatser nära destinationer, berättar Ida för att ge exempel på bredden av de kunskaper hon fått.

Prioritera rätt inför gymnasiet.

Det finns flera sätt att tänka inför sitt gymnasieval. För Ida handlade det om vad hon kunde göra efter studenten.
- Jag ville läsa någonting som gjorde att jag kunde få ett jobb direkt och gärna kunna flytta utomlands. Inom hotell får jag ett socialt arbete, både mot gäster och kollegor, och jag har känt en skön känsla kring arbetet ett tag, förklarar Ida. Jag har valt att läsa in högskolebehörighet, men det var främst för att kunna jobba utomlands med ett roligt arbete som jag valde hotell och turism.

Att välja ett lärlingsprogram.

- Det är ett lärlingsprogram med mycket APL, men det är också en hel del teori. Man kan inte välja det för att slippa skolan, säger hon och skrattar lite.
- Får jag säga en sak? Frågar Idas klasskompis Fanny. I början tvivlar man jättemycket. När man är 15 år och ska ut på en ny APL-plats, då får man ångest och undrar vad det är man har gjort. Det är tufft i början och det känns. Men man kommer över det. Det är värt att kämpa de två första månaderna, för sen blir allt så mycket lättare och roligare. Ge inte upp i början.
Ida nickar instämmande.
- Precis, säger hon. Låt dig inte ryckas med i den första paniken. Det är när du vågar som du växer.

Mot världen.

Med siktet inställt på att jobba utomlands kan Ida se tillbaka på sina tre gymnasieår som en tid där hon tog sig själv dit hon ville. APL-perioderna i lilla Holkham i England visade henne allt hon hade letat efter.
- Jag har haft APL på fyra olika ställen, tre i Skåne och ett i England. Direkt trivdes jag med arbetsuppgifter och kollegor när jag kom till Holkham. De som jobbade där träffades efter jobbet och inkluderade mig från första dagen, de blev mina vänner. Jag hade nog inga förväntningar i detalj på vad min gymnasietid skulle ge mig, bara drömmar. Nu när jag har det här jobbet, som är tillsvidare och inte bara ett sommarjobb, inser jag hur långt jag faktiskt kommit. Det är en bra känsla.

Ida Tornberg artikel om Hotell och turism

Att välja ett lärlingsprogram.

Ida nickar instämmande.

Mot världen.