Waste of talent att inte gå estetiska

Bor: Beddingestrand
Inriktning: Estetik och media

Waste of talent att inte gå estetiska

Matilda bytte från natur till estetiska för att ägna sig åt film och foto. Sixten valde estetiska och dator som instrument för att göra gymnasiet till tre roliga år. Nu har de tagit studenten tillsammans och är överens om att gymnasiet gjort dem till gladare människor och att fördomarna om estetelever riskerar göra så att intresserade inte vågar söka.

Sixten - Waste of talent att inte gå estetiska
Sixten Kempff

Hur gick era tankar inför gymnasiet?

Sixten – Jag var ganska inställd på ett humanistiskt program i Lund, men sen pratade jag med kompisar och utvärderade både program och pendling. Det var tur jag valde estetiska för jag gillar inte språk har jag kommit på!

Matilda – Jag gick ett helt år på natur på Ystad Gymnasium innan jag bytte till estetiska. Hela högstadiet var jag inställd på att gå natur, jag alltid gillat matte och haft bra betyg. Men när jag kom in märkte jag att det inte var vad jag brann för. Att hoppa av är ett stort steg, men att gå två år till på ett program som inte var rätt var ett sämre alternativ.

Vad övertygade er om estetiska till slut?

Matilda – När jag skulle byta pratade jag mycket med SYV. Jag ville försäkra mig om att jag fortfarande kunde läsa vidare till arkitekt efter gymnasiet om jag bytte, och det kan jag. Det var avgörande för mig att höra.

Sixten – För mig var det en kompis som tänkte ”varför inte göra nåt som jag tycker är kul!?”, och det tankesättet ändrade mycket för mig. Gymnasiet är inte allt, jag valde detta för att det är kul. Jag kan lägga till kurser som ger mig all behörighet jag behöver oavsett program, även på estetiska.

Fanns det fördomar om estetiska som påverkade ert val?

Matilda – Ja det var därför jag inte valde det från början. Min bild var att bara personer med dåliga betyg gick estetiska. Jag tror bilden är att eleverna här är lata och omogna.

Sixten – Definitivt! Ända upp till valet var jag rädd att ingenting skulle hända med mitt liv om jag gick estetiska. Jag tror att det är vanligt att folk tänker så. Jag är så glad att jag kom ur tankesättet för det är snarare tvärtom.

Hur ser ni på fördomarna nu, tre år senare?

Matilda - Att söka till gymnasiet är en jättestor sak och att känna gemenskap med kompisar är viktigt. Då är det lätt att råka lyssna på fördomar eller välja som kompisar. Bilden av estetiska är utanförskap och det vill ju såklart ingen välja! Det är jättetråkigt för det stämmer inte. Och det är inte waste of talent att välja estet över natur även om du har bra betyg! För mig skulle det vara en förlust att inte ha valt estetiska.

Sixten – Bra sagt! Jag håller med om allt.

Vad tar ni med er från era tre år på Ystad Gymnasium?

Sixten – Estetiska har fått mig att vilja plugga vidare! Jag har gjort något jag vill göra och fått energi att fortsätta plugga.

Matilda – Vi har fått kontakter genom lärare och studiebesök och lärt oss media och musik professionellt. Det har gett mig en förankring som jag inte fått om jag gått kvar på natur. Nu känns det mer verkligt att jobba med media.

Sixten – Ja, estetiska har gjort musik konkret för mig. Nu vet jag hur jag kan gå vidare med musik om jag vill det.

Matilda - Waste of talent att inte gå estetiska
Matilda Bjerstedt
Matilda och Sixten Waste of talent att inte gå estetiska

Vad tar ni med er från era tre år på Ystad Gymnasium?

Tips från några som vet:

Valet – hur tänker man egentligen?

Sixten
”Välj det du är intresserad av, du kan ändå plugga vidare. Follow your dreams!”

Matilda
”Välj det du är intresserad av nu – inte efter intresset du hade för tre år sen eller tror att du kommer få om fem år. Och var inte rädd för att byta om det ändå blir fel. Kunde jag, så kan du.”