KANNIE OCH LUDVIG

Välj det du gillar.

Musiken får dem att våga

Kannie och Ludvig hade olika sätt att komma fram till vad de gillade. Till slut träffades de på gymnasiet genom musiken. Idag är de en duo där Kannie skriver text och Ludvig musik. Här berättar de om vad deras intresse betyder för dem, vad det tillfört under deras gymnasietid och hur det får dem att växa som människor.

Musik-med-Ludvig-och-Kannie-kvadrat

KANNIE OCH LUDVIG

Musiken får dem att våga

Välj det du gillar. Det rådet får du säkert ofta inför ditt val till gymnasiet. Men vad betyder det att välja det man gillar?

Varför är det viktigt att hitta sitt intresse?

- Ett intresse gör att du vågar saker, säger Kannie. När du gillar något jättemycket är det viktigare att fortsätta göra det än att låta bli att våga. Innan man hittar sitt intresse kan man ha en känsla av att man inte klarar saker, eftersom man inte utmanar sig själv att testa.
- När du har hittat ditt intresse har du liksom hittat din anledning att utmana dig själv, menar Ludvig.
- Ja! Musiken är som mitt lördagsgodis nu, jämför Kannie. Musiken gör att alla uppgifter på vägen dit blir värda att utföra.
- Exakt. Musiken blir drivkraften både för att utvecklas inom själva musiken men också i allt annat, lägger Ludvig till.

Var det självklart för er att välja program efter intresse?

- Nej inte alls, säger Ludvig. Jag valde samhällsprogrammet för att det kändes brett och tryggt. Jag började på det i Lund men efter fem eller sex månader kände jag att det var fel. Det var ganska jobbigt att byta, både att ta beslutet och att sätta sig in i en ny skola och så. Men det var värt det och jag är glad att jag vågade.
- Jag funderade också på samhällsprogrammet, berättar Kannie, men jag var skoltrött och behövde en förändring. När jag började förstå vad estetiska programmet var tänkte jag ”wow, musik hela dagarna uppblandat med plugg, det här kan funka!”.

Hur tänkte ni kring era val?

- Jag hade precis börjat sjunga i nian och bestämde mig för att ta reda på mer genom att skugga på programmet. När fick jag hälsa på skivbolaget Cardiac och provsjunga i studion var jag såld, berättar Kannie. Jag behövde plugga här!
- För mig var det en jättehäftig känsla när jag insåg att jag måste byta från samhällsprogrammet till estetiska. Jag insåg att jag vill göra musik och jag måste nog göra musik i framtiden också, säger Ludvig. På estetiska programmet får jag högskolebehörighet och egentligen samma kurser som på samhällsprogrammet också, det gjorde till slut beslutet lätt.

Vad betyder det för er att få göra musik på skoltid?

- Allt, svarar Kannie snabbt, det betyder allt!
- Ja, allt, instämmer Ludvig och ler stort. Jag får lägga min tid på något jag verkligen gillar och en jätteviktig sak för mig är att jag blir tagen på allvar i mitt intresse.
- Det har gjort att jag liksom har öppnat både mig själv och min röst, tillägger Kannie. Jag kan knappt förklara det, på skolan får jag jättebra stöd och lärarna får mig att bli bekväm i att utmana mig själv. Det är väldigt värdefullt för mig.

Kannie

Ålder: 20 år
Bor: Simrishamn
Bäst med Ystad Gymnasiumlärarna. De utgår från mig och ser vad min röst passar till. De låter mig vara mig själv men utmanar mig och frågar när jag verkar rädd för något. De hjälper mig att låta bli den enkla vägen, och det gör att jag vågar mer.

Ludvig

Ålder: 19 år
Bor: Sjöbo
Hitta-ditt-intresse-tips. Leta efter rätt känsla. När jag började på samhällsprogrammet kände jag efter ett tag att jag inte mådde bra. Känslan var inte rätt. Jag behövde välja om och då insåg jag att jag hade hittat rätt.