Vägen till ett eget uttryck.

Den digitala utvecklingen verkar inte sakta in. Bakom varje produktion finns en ny idé och en unik historia som någon författat. Så hur gör man egentligen för att hitta sitt eget uttryck i en värld av snabba trendväxlingar? Eryka Kokotkiewicz som går på estetiska programmet med inriktning estetik och media berättar.

ERYKA KOKOTKIEWICZ
Estetiska programmet med
inriktning estetik och media

Hur skiljer man på trend och tycke?

– Det finns till exempel trender kring inredning som är ganska tydliga just nu. Det är mycket grönt och stora växter, säger Eryka. Det påminner lite om 80-talet, man kan se det i kläder också, i mönster och stora kjolar. Det är nog första steget, att försöka se trenden utifrån. För mig är det självklart att skilja på vad som är trendigt och vad jag gillar själv. Annars är det svårt att veta vilken stil man själv tycker om att skapa inom.

Kan du ta hjälp av trender i ditt skapande?

– När det kommer till filmer och serier är trenden en tillgång. Där skulle jag kunna plocka upp en trend och blanda med sådant jag tycker är kul och på det sättet hitta mitt uttryck, berättar Eryka.

Vad är din dröm att få skapa?

– Min dröm är att få skriva böcker och manus för serier. Men jag försöker vara realistisk och tänker läsa på högskola efter gymnasiet för säkerhets skull. På det sättet kan jag få ett jobb inom media som jag tycker är roligt, samtidigt som jag kan behålla min skapandedröm parallellt.

Varför valde du estetiska programmet?

– Jag har alltid gillat att rita, att se på fina saker och alltid varit intresserad av film och serier. När jag valde program gjorde jag det för att jag både får göra roliga saker på gymnasiet och även fortsätta jobba med samma efteråt, säger Eryka med en självklarhet i rösten.

– På estetik och media är det mindre teckning men mer film- och fotoredigering. Det är såklart inte samma sak, men jag kan använda samma principer för att få fram det jag vill skapa, estetiken är samma på det sättet.

Vilka förväntningar hade du på ditt program?

– Att lära mig om estetik, om grunderna som ligger bakom. Och det fick jag lära mig jättemycket om på digitalt skapande. Där fick vi verktyg att diskutera hur olika färger fungerar ihop och hur man fångar betraktarens uppmärksamhet. Det är kunskap och regler som går att applicera på andra tekniker också.

– I tvåan kommer vi att läsa mer om film, då hoppas jag att jag får lära mig mer om hur man bygger upp berättelser. För oavsett om jag vill skapa film, serier eller författa böcker i framtiden, så grundar ju allt sig i en bra berättelse.

Vad är det bästa med ditt program?

– Det är roligt! Det känns aldrig stressigt eller jobbigt eftersom jag läser ämnen som jag gillar. Och så gillar jag min klass, alla kan umgås. Alla har ju valt att vara här för att vi gillar samma saker, jag tror att det gör att gruppen fungerar bra.

Vad tror du om trender i framtiden?

– Det är en jättesvår fråga. Men jag skulle vilja jämföra med cowboyfilmer som var populära på 50- och 60-talen, de höll i sig rätt länge men någon gång svalnar trenderna, svarar Eryka med en uppenbar distans till hur trender i media fungerar. Med slutet på Avengers kanske superhjältetemat kommer att ebba ut nu, funderar hon.

– Det skulle vara roligt att se en utveckling från det kommersiella och se en trend som kan visa upp ett annat sätt att berätta historier, avslutar hon förväntansfullt.

Tre snabba om Erykas skapande:

1. Var hämtar du inspiration ifrån?
– Tecknade serier, speciellt från Japan. Och kriminaldraman, både filmer och serier. Artister på Youtube hämtar jag också inspiration ifrån, artister som tecknar och pratar om deras rittekniker. Jag lyssnar samtidigt som jag tecknar själv.

2. Har du någon förebild i ditt skapande? Varför?
– Gibli, ett japanskt produktionsbolag, tycker jag gör mycket bra. Deras stil är ganska rundad, med mjuka former och färger.
Den stilen gillar jag.

3. Vad skapar du om fem år?
– Då kanske jag är inne på min första bok. Jag har en liten dröm om att göra en liten sagobok för barn. Det skulle vara ett kul första test för mitt eget skapande.

estetik och media med Eryka

Vägen till ett eget uttryck.

Hur skiljer man på trend och tycke?

Kan du ta hjälp av trender i ditt skapande?

Vad är din dröm att få skapa?

Varför valde du estetiska programmet?

Vilka förväntningar hade du på ditt program?

Vad är det bästa med ditt program?

Vad tror du om trender i framtiden?

ERYKA KOKOTKIEWICZ
Estetiska programmet med inriktning estetik och media.

Tre snabba om Erykas skapande:

1. Var hämtar du inspiration ifrån?

2. Har du någon förebild i ditt skapande? Varför?
Den stilen gillar jag.

3. Vad skapar du om fem år?