Varken Wilma eller Liam har tankar om att arbeta med lantbruk – något de båda fått höra att andra förväntar sig av någon som gått naturbruk. Nu när de just tagit studenten är de ändå hundra procent säkra på att de gjorde rätt val när de började på naturbruksprogrammet för tre år sedan. För Liam har lärarna under gymnasiet varit de bästa han nånsin haft och Wilma har gillat gemenskapen som en stor skola ger, trots att klassen varit liten.

Naturbrukare men inte lantbrukare

Wilma och Liam valde naturbruk

Naturbrukare men inte lantbrukare

Hur gick era tankar inför gymnasievalet?

Wilma – Jag visste att jag ville plugga något med djur, så mitt val var inte särskilt svårt.

Liam – Det var inte lika självklart för mig, jag visste mest att jag ville sitta så lite still som möjligt och att jag ville ut i arbetslivet.

Om ni bara får välja en sak, vilken var den avgörande anledningen att ni valde naturbruk?

Liam – Definitivt all APL!

Wilma – För mig var det helt klart att jag kunde få lära mig om många olika sorters djur här.

Vilka arbetsplatser har ni gjort APL hos?

Wilma – Jag har varit hos en veterinär, men vår roligaste APL var hos ett center som gjorde turer med hundspann i Kiruna, eller hur?

Liam – Ja, Kiruna var annorlunda. Jag har också varit på ett reptilcenter och ett hunddagis. Och så har vi gjort många studiebesök. Till exempel till Borås djurpark och Universeum i Göteborg.

Wilma – APL och studiebesök är väldigt bra chanser att utforska vad man faktiskt gillar med djur.

Vad ger naturbruk för fördelar efter gymnasiet?

Wilma – Jag har rätt förkunskaper för att kunna jobba med djur och kontakter i arbetslivet. Vi har också båda gått kursen ”D9 - djurvårdare nivå 2” och efter den får vi göra vissa saker hos en veterinärklinik, som att ge vissa läkemedel.

Vet andra vad naturbruk är, eller finns det fördomar om programmet?

Liam – Både och. Andra tror ofta att de som söker till naturbruk ska bli lantbrukare: ”Jaha, du ska bli bonde!” kan man höra.

Wilma – Ja, jag håller med. Det är lite tråkigt att andra inte alltid tar reda på vad naturbruk faktiskt är, det kan vara att de missar något kul.

Påverkade fördomarna dig när du skulle söka?

Liam – Lite, för jag delade nog andras bild i början, men när jag läste på så förstod jag att det inte var sant.

Wilma Wedberg
Ålder: 18
Bor: Gärsnäs

Liam Nilsson
Ålder: 19
Bor: Svedala

Wilma och Liam gillar naturbruk

Tips från några som vet

Valet – hur tänker man egentligen?

Wilma
”Ta inte så allvarligt på valet! Gillar du djur så är det här ett jättebra program. Du får tre roliga år och det är högskoleförberedande.”

Liam
”Tänk själv vad du vill göra, låt inte andra veta bättre än du. Och om du inte kan sitta still – som jag – så får du vara två dagar i Ystads djurpark varje vecka om du går naturbruk!”

Wilma och Liam är naturbrukare men inte lantbrukare