Från veterinär till arkitekt

Emilia

vill bygga

hållbart för framtiden

Emilia var länge inställd på att bli veterinär, men när samhällsämnena blev mer och mer intressanta började hon tänka om. Nu när hon har tagit studenten ser hon att samhällsinriktningen gav henne precis den tvärvetenskapliga bredden med både natur- och samhällsämnen som hon behöver. Nu vet Emilia att hon ska bli arkitekt.

Varför var det här programmet och inriktningen bra för dig?

– Jag ville ha naturkurser eftersom jag ville bli veterinär. Men jag kände mig egentligen mer bekväm med samhällsämnena sedan högstadiet. Under gymnasiet har jag blivit mer intresserad av hållbara städer, det känns aktuellt och viktigt. Så nu när jag kommit fram till att jag vill bli byggnadsarkitekt är jag jätteglad att jag fått en perfekt grund för att söka till just den utbildningen.

Vad behöver man gilla för att läsa din inriktning?

– Alla ämnen ifrån grundskolan egentligen. Särskilt NO och SO. Gymnasiets kurser påminner mycket om dem, men går såklart mer på djupet. Och så måste man vilja, då klarar man det även när det blir mycket plugg.

Vad får man när man läser samhällsinriktningen?

– På ett sätt kan man säga att inriktningen ligger lite mellan naturinriktningen och Samhällsvetenskapsprogrammet. Med inriktningen Natur samhälle får jag kärnan i de båda vetenskaperna och dessutom kunskap om hur de samspelar - en värdefull bred utbildning