Spelutveckling och datasäkerhet

Appar och VR. Det är framtiden inom programmering. Åtminstone om du frågar Eldin Sacirovic som just har påbörjat sitt tredje och sista år på teknikprogrammet. Det var spelintresset som tog honom till inriktningen mot informations- och medieteknik, men det är nyfikenheten på datasäkerhet som har tagit över sedan han började gymnasiet.

ELDIN SACIROVIC
Teknikprogrammet med inriktning
informations- och medieteknik

Varför är datasäkerhet framtiden?

– Risker kommer alltid att finnas och för att minimera riskerna att någon tar sig in i dina system måste du hela tiden vara med i utvecklingen, berättar Eldin som redan ser sitt mål framför sig. Behovet av säkerhet kommer att fortsätta växa, det känns spännande att få jobba bakom system och jag kommer alltid att hitta jobb, säger han med ett stort leende.

Vad var det som lockade med spelutveckling?

– Det är att se sig om vad som finns, och sen tänka vad jag själv hade velat se på marknaden och till sist försöka göra det själv. Det är kreativt, men man måste tänka jättemycket, säger Eldin och skrattar till.

Hur mycket spelutveckling har du hunnit på två år?

– Redan det första året programmerade vi enklare spel. Ett sådant där retrotennisspel där en boll går från sida till sida, Pong ungefär. Kursen förutsätter inte att du kan någonting alls från början, då är det ganska bra jobbat att till slut sitta med fullt funktionella spel.

Vilka har varit era roligaste uppgifter?

– Det är nog när vi arbetar i projekt med webbutveckling. Vi lär oss html, php och css så att vi kan bygga till exempel hemsidor från grunden, berättar Eldin. En tre-fyra hemsidor har vi nog hunnit bygga. Bland annat en där vi samarbetade med ekonomiprogrammet och gjorde en hemsida till ett UF-företag. Nu sist fick vi en skiss på en hemsida av en lärare, helt utan kod eller styrning, och vår uppgift var att skapa en hemsida efter den designen. Det var sjukt utmanande och roligt.

Hur mycket matematik är det?

– Det är en hel del matte, säger Eldin och börjar skratta. Men den är till jättemycket nytta. Både inför universitetsstudier men också nu direkt. I programmeringen jobbar vi mycket med koordinater och grafer. Jag vill nog säga att matten har varit det mest lärorika ändå. Det kanske inte är enkelt, eller ens särskilt roligt, men jag kommer ha nytta av det senare om jag lägger ner tiden nu. Det här programmet lägger en bra grund för vad jag vill göra senare, avslutar han och ler bekvämt.

Tre snabba med Eldin

1. Vad är det snyggaste du programmerat?
– Vi gjorde en slot machine precis i början av att vi började lära oss programmering. Vi skulle programmera så att vissa värden visades slumpartat. Det liknade inget jag gjort tidigare och det var jättekul att det blev så bra.

2. Vad är drömmen att få programmera?
– Spelappar hade varit kul att få testa. Någonting som kan ha en ganska enkel uppbyggnad men med mycket färg, något lekfullt. Det hade varit roligt.

3. Vem tycker du ska söka till teknikprogrammet?
– De flesta säger att man inte ska välja teknik om man inte gillar matte. Men jag har aldrig gillat matte och det har gått bra för mig ändå. Mitt intresse för data och spel gör att jag klarar det. Det är inte omöjligt att klara matten fastän det inte är det bästa du vet. Och om man tror att man vet en del om utveckling och programmering, då kanske man inte helt ska tro det, för man lär sig sjukt mycket! Har man dataintresset så ska man absolut söka.

artikel-om-Teknikprogrammet-med-Eldin

Spelutveckling och datasäkerhet

Varför är datasäkerhet framtiden?

– Risker kommer alltid att finnas och för att minimera riskerna att någon tar sig in i dina system måste du hela tiden vara med i utvecklingen, berättar Eldin som redan ser sitt mål framför sig. Behovet av säkerhet kommer att fortsätta växa, det känns spännande att få jobba bakom system och jag kommer alltid att hitta jobb, säger han med ett stort leende.

Vad var det som lockade med spelutveckling?

– Det är att se sig om vad som finns, och sen tänka vad jag själv hade velat se på marknaden och till sist försöka göra det själv. Det är kreativt, men man måste tänka jättemycket, säger Eldin och skrattar till.

Hur mycket spelutveckling har du hunnit på två år?

– Redan det första året programmerade vi enklare spel. Ett sådant där retrotennisspel där en boll går från sida till sida, Pong ungefär. Kursen förutsätter inte att du kan någonting alls från början, då är det ganska bra jobbat att till slut sitta med fullt funktionella spel.

Vilka har varit era roligaste uppgifter?

– Det är nog när vi arbetar i projekt med webbutveckling. Vi lär oss html, php och css så att vi kan bygga till exempel hemsidor från grunden, berättar Eldin. En tre-fyra hemsidor har vi nog hunnit bygga. Bland annat en där vi samarbetade med ekonomiprogrammet och gjorde en hemsida till ett UF-företag. Nu sist fick vi en skiss på en hemsida av en lärare, helt utan kod eller styrning, och vår uppgift var att skapa en hemsida efter den designen. Det var sjukt utmanande och roligt.

Hur mycket matematik är det?

– Det är en hel del matte, säger Eldin och börjar skratta. Men den är till jättemycket nytta. Både inför universitetsstudier men också nu direkt. I programmeringen jobbar vi mycket med koordinater och grafer. Jag vill nog säga att matten har varit det mest lärorika ändå. Det kanske inte är enkelt, eller ens särskilt roligt, men jag kommer ha nytta av det senare om jag lägger ner tiden nu. Det här programmet lägger en bra grund för vad jag vill göra senare, avslutar han och ler bekvämt.

Tre snabba med Eldin

1. Vad är det snyggaste du programmerat?
– Vi gjorde en slot machine precis i början av att vi började lära oss programmering. Vi skulle programmera så att vissa värden visades slumpartat. Det liknade inget jag gjort tidigare och det var jättekul att det blev så bra.

2. Vad är drömmen att få programmera?
– Spelappar hade varit kul att få testa. Någonting som kan ha en ganska enkel uppbyggnad men med mycket färg, något lekfullt. Det hade varit roligt.

3. Vem tycker du ska söka till teknikprogrammet?
– De flesta säger att man inte ska välja teknik om man inte gillar matte. Men jag har aldrig gillat matte och det har gått bra för mig ändå. Mitt intresse för data och spel gör att jag klarar det. Det är inte omöjligt att klara matten fastän det inte är det bästa du vet. Och om man tror att man vet en del om utveckling och programmering, då kanske man inte helt ska tro det, för man lär sig sjukt mycket! Har man dataintresset så ska man absolut söka.

ELDIN SACIROVIC
Teknikprogrammet med inriktning
informations- och medieteknik

Rulla till toppen