Försäljning och service, Ystad Gymnasium

Timothy upptäckte entreprenörskap

Nu vill han driva företag ihop med kompisar

Efter första året på gymnasiet är Timothy helt säker på att han valt rätt. Så säker att han redan funderar på hur han ska ta intresset vidare efter studenten. Men det var inte ett självklart val. Han tog hjälp av människor som har samma intressen som han själv och tog sikte på tre roliga år.

Pil ner

Timothy Holm

Ålder: 17
Program: Handel och administration som kommer att bli
Försäljning och service
Roligaste kursen: Entreprenörskap
Bästa med skolan: Bra känsla

Vad var viktigt för dig när du valde till gymnasiet?

- Det viktigaste var att få tre roliga år. Jag ville ha en kul vardag och att skolan inte skulle bli något som tråkar ut mig. Jag ville gå ett program där jag kunde få högskolebehörighet och där jag hoppades få nya bra kompisar som gillar samma saker som jag.

Hur avgjorde du ditt val?

- Jag var väldigt osäker och tyckte valet var svårt till en början. Sen började jag höra bra saker om programmet. Människor som jag har mycket gemensamt med och folk runt om mig som har gått på skolan tidigare, gjorde att jag började snegla på programmet. Nu när jag börjat känns det helt rätt.

Har något överraskat dig?

- Programmet är mer tydligt fokuserat mot försäljning och service än vad jag förväntande mig. Det genomsyrar verkligen vardagen – på ett bra sätt! Det här året har jag upptäckt att jag verkligen gillar entreprenörskapsdelen. Det är ett nytt intresse som jag anat förut men som skolan och kurserna lockat fram mer.

Vad betyder det att få mycket APL, alltså praktik på en arbetsplats?

- Nu under första året hade vi två veckors APL. Men det räcker nästan, för på bara två veckor märkte jag att jag lär mig på ett helt annat sätt ute på en arbetsplats. I klassrummet lär vi oss all teori och sen får vi testa den och se hur den fungerar i verkligheten när vi är på APL.

I trean kommer du att få driva UF-företag. Har du stora planer?

- Ja! Eller, jag har pratat en del med mina kompisar om det. Att det roliga främst är att få testa att starta upp och driva något ihop. Vi har väldigt många tankar och har börjat diskutera några idéer. För mig är det samarbetet jag ser fram emot mest, just nu. Att få bestämma och testa själv ihop med kompisar. Det kan ju säkert vara jobbigt på ett sätt, men jag tror med de kompisar jag har på programmet kan det bli riktigt kul.

Vad gör du om fem år?

- Jag tror jag pluggar vidare faktiskt! Det är långt fram nu, men intresset för entreprenörskap och service har växt så mycket det här året. Just nu känns det som att jag absolut vill fortsätta på det här spåret.

Timothys tips

Välj nåt som är kul!

Välj inte något som kan riskera få dig att må dåligt på gymnasiet.

Gillar du praktiska aktiviteter, så välj ett program som innehåller många praktiska inslag!

Det gjorde jag.

Jag får mycket praktik och samtidigt blir jag behörig till högskola.

En perfekt mix för mig.