Är gymnasievalet avgörande för vad du kommer att göra resten av ditt liv? Kan du börja på en väg mot ett yrke och sedan plötsligt ändra riktning? Raka vägen är inte den enda vägen att gå.

Är raka vägen alltid bäst?

Tobias Ehrnborn ville hjälpa människor. Därför valde han vård- och omsorgsprogrammet och tog studenten som undersköterska. Under gymnasietiden förstod han att vård och omsorg inte riktigt var hans grej. Idag är han 22 år och arbetar som brandman på heltid.

Hur tänkte du när du sökte till gymnasiet?

– Jag visste inte alls vad jag ville jobba med i framtiden när jag sökte, börjar Tobias berätta. Jag ville hjälpa människor. Det var egentligen det enda jag visste. Så jag sökte till vård- och omsorgsprogrammet och det var väl först under min gymnasietid som jag på riktigt började fundera kring vad jag ville göra efteråt.

När kom du på att du ville ändra riktning?

– Andra året på gymnasiet tog jag kontakt med SYV för att jag ville ha ett mål att jobba mot. När man bara söker runt på antagning.se så finns det så sjukt mycket att välja på. SYV hjälpte mig genom den djungeln. Jag fick hjälp att tänka och diskutera och till slut hittade jag räddningstjänsten. Utan SYV på hade det nog varit svårt att hitta rätt, jag hade inte kunnat komma på det innan jag sökte till gymnasiet.

Påverkade din nya väg gymnasietiden?

– Ja, på ett jättebra sätt, svarar Tobias direkt. Så fort jag hade ett mål att sikta mot blev allt mycket lättare. Jag blev mer motiverad och tog till och med studenten med ett stipendium för att jag förbättrat mina studieresultat under gymnasietiden. Jag fick hjälp av SYV för att ha koll på kurser och intagningsprov till min nästa utbildning. Det var ingenting som försvårade eller gjorde att jag behövde byta program, jag trivdes jättebra på gymnasiet.

Vad är det bästa med ditt jobb nu?

– Det är tacksamheten från de människor jag får hjälpa. Kanske låter klyschigt, men känslan av att göra nytta är helt ovärderlig, säger Tobias med en trygghet i rösten.

Vad jobbar du med om 10 år?

– Jag kommer nog att vara kvar här. I brandbilen har man olika roller, till exempel rökdykledare, styrkeledare och så vidare. Hittills har jag bara en roll, men snart kan jag börja utbilda mig till de andra rollerna. Mitt mål är att kunna ha alla roller i bilen.

Behöver man veta vad man vill jobba med när man söker till gymnasiet?

– Man ska nog välja gymnasieutbildning med hjärnan, säger Tobias och skrattar till. Försök hitta en gymnasieutbildning som du har något ut av, det är kanske inte så lätt, men jag tror det är bra att tänka så. Har du ett intresse ska du följa det. Och när du är redo att hitta ett mål kan det ge dig motivation. Men glöm inte att njuta av din gymnasietid! Det kan vara mycket plugg, men det är också en riktigt rolig tid.

TOBIAS EHRNBORN
Pluggat vård och omsorg och jobbar nu heltid som brandman.

Artikel vård och omsorg med Tobias Ehrnborn

Är raka vägen alltid bäst?

Hur tänkte du när du sökte till gymnasiet?

När kom du på att du ville ändra riktning?

Påverkade din nya väg gymnasietiden?

Vad är det bästa med ditt jobb nu?

Vad jobbar du med om 10 år?

Behöver man veta vad man vill jobba med när man söker till gymnasiet?

TOBIAS EHRNBORN
Pluggat vård och omsorg, jobbar nu heltid som brandman.