Natur: en del plugg men också socialt

Ellen och Nils valde natur av samma anledning: båda gillade naturämnena på högstadiet. Nils som ska börja trean valde inriktningen mot natur för att få djupdyka i fysik och organisk kemi. Ellen som tog studenten i våras valde inriktningen mot samhälle för att läsa kurser i politik, hållbar utveckling och geografi.

Natur: en del plugg men också socialt

Var valet till gymnasiet svårt för er?

Nils – Inte särskilt. Jag visste inte vad jag ville göra efter gymnasiet när jag skulle söka, men jag gillade NO och matte på högstadiet så jag valde natur över teknik eftersom natur har mer fysik, kemi och biologi.

Ellen – Jag ville ha en bredd inför framtiden och jag har alltid gillat naturämnena så valet var ganska enkelt. Men jag visste inte vad jag skulle ha fysik 2 eller matematik 4 till, så jag tyckte det var kul att få in geografi och hållbar utveckling i stället.

Valde ni rätt?

Ellen – Ja verkligen, både program och inriktning - jag hade inte velat ha fler naturkurser i trean! I stället fick jag ännu mer bredd med kul samhällskurser.

Nils
– Absolut, jag trivs i skolan, jag har en bra klass och bra lärare.

Vilken är den största skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet?

Nils – Naturkurserna skiljer sig från NO-ämnena i högstadiet. De går djupare och det handlar mer om att räkna ut i förväg vad som kommer hända i ett visst scenario.

Ellen – På gymnasiet är klassen mycket tajtare än på högstadiet, lite som en andra familj.

Nils – Och om vi pratar hela skolan så är det väldigt bra mat också! Det tycker jag borde komma fram mer.

Tycker ni att bilden av ert program stämmer med verkligheten?

Ellen – Nej inte alls. Bilden är ju att vi är pluggnördarna. Det är inte på natur man hittar de coola kidsen liksom.

Nils – Det är mer plugg, men bilden av nördarna stämmer inte, de allra flesta är väldigt snackiga och glada här.

Påverkade bilden ditt val?

Ellen – Ja, mycket. Jag hade en bild om att naturelever var smarta och asociala, och jag som är social och utåt var rädd att inte hitta kompisar.

Nils – Jo, jag var nervös att det skulle vara för mycket plugg, och det är klart att jag behöver plugga, men jag hinner ha en fritid också.

Ellen – Jag tycker man möter den bilden fortfarande. Folk undrar hur jag hinner med och om jag kommer klara det och så. Och det är klart det är mer plugg än på högstadiet, men så länge du är med på lektionerna och gör vad du ska, så lär du dig.

Nils Jerrhag
Ålder: 18
Bor: Ystad
Inriktning: Natur

Ellen Ek Tarland
Ålder: 18
Bor: Ystad
Inriktning: Samhälle

Natur en del plugg men också socialt säger Ellen och Nils

Tips från några som vet

Valet – hur tänker man egentligen?

Ellen – ”Ditt gymnasieval avgör inte hela din framtid. Det finns jättemånga sätt att ändra bana, så gå på ditt intresse och lyssna inte på nån bild som finns av ett program.”

Nils – Våga välja natur! Det kan bli en del plugg, men det är inte för mycket – om du är intresserad av matte. Gör som du själv känner och inte som dina kompisar.”