Intresset för fordon avgjorde valet

Herman och Charlie har ett år kvar på fordons- och transportprogrammet och båda har redan fått löfte om jobb efter studenten. För Charlie handlade valet om tunga maskiner och att motbevisa fördomen om den oengagerade fordonseleven. För Herman var inriktningen mot lackering det som avgjorde valet av program.

Intresset för fordon avgjorde valet

Hur kom ni fram till ert program och era inriktningar?

Charlie – När jag var 12 började jag och min pappa bygga om en Volvo och när jag fyllde 15 rullade vi ut min EPA ur garaget. Ingen av oss kunde nåt om bilar innan dess men då väcktes mitt intresse, fast jag ville jobba med större maskiner. När jag fick veta att inriktningen mot lastbilar och mobila maskiner fanns var valet enkelt.

Herman – Jag funderade lite på bygg och anläggning först, men när jag hittade inriktningen mot lackering så kändes det självklart. Jag har målat cyklar och mopeder på kul sedan jag var liten.

Vad avgjorde ditt val – om du måste välja en sak?

Herman – Då är det absolut att jag hört att Ystad Gymnasium var en bra skola. Dåliga rykten gör ju så att man inte vill välja en skola, men om Ystad Gymnasium hade jag bara hört bra saker och det kändes tryggt.

Charlie – För mig var det lantbruksmaskinerna, framför allt skördetröskorna.

Har era inriktningar gett er fördelar inför framtiden?

Charlie – Verkligen. Jag blev nyligen Q-elev, det blir du när har bra närvaro, som lägst minst C i fordonsämnen och lite annat. Då har skolan ett samarbete som gör att ett företag lovar att ge dig utbildning och sommarjobb mellan tvåan och trean.

Herman – Jag går lackering och det finns inte fysiskt på skolan så jag har mer praktik, just för att jag ska lära mig lackering. Det är en skön uppdelning. Jag får mycket praktik och kontakt med arbetslivet. De tyckte dessutom att jag var duktig och frågade om jag ville ha sommarjobb först och sedan jobb efter studenten.

Charlie – Ja, enkelt sagt har fordon gett oss jobb. Mekaniker är dessutom ett bristyrke, så sköter du dig står du inte utan jobb.

Finns det en typisk fordonselev?

Herman – Ja, nån som kör EPA!

Charlie – Vad menar du med det!? Jag skämtar, det är ju delvis sant. Det finns nog två bilder av fordonseleven: den ambitiösa eleven som gillar fordon, och så den som väljer fordon för att det är ett ”lätt” program, men så lätt är det inte. Sköter du inte dig får du inga betyg. Jag tror också många ser fordonsyrken som mansyrken men det är också fel för det finns många kvinnor i den här branschen.

Påverkade fördomarna era val?

Charlie – Jo, jag tänkte nog lite på det, eller jag vill gärna motbevisa fördomarna. Fordon är inte alls för slöfockar, man kan visst kan bli nåt efter fordon. Framför allt kan du få jobb direkt.

Herman – Nej, jag tänkte inte på fördomarna. Jag valde fordon för att jag specifikt ville gå inriktningen mot lackering, då spelade inget annat någon roll.

Charlie Carlberg Jönsson
Ålder: 18
Bor: Nybrostrand
Inriktning: Lastbil och mobila maskiner

Herman Hansson
Ålder: 18
Bor: Blentarp
Inriktning: Karosseri och lackering

intresset för fordon avgjorde valet menar Charlie och Herman

Tips från några som vet

Valet – hur tänker man egentligen?

Charlie
”Hör inte på mor och far! Blir du mekaniker och visar framfötterna så finns det alltid arbete efter att du gått fordon.”

Herman

”Välj efter intresse. Om du känner någon som redan går på skolan eller ett program du är intresserad av, så fråga den personen hur den trivs och vad den får göra.”