Program Hotell och turism

APL blev Alvas väg till jobbet som hotellreceptionist

Ända sedan Alva började på gymnasiet var hon nervös inför en APL-period som skulle innebära att praktisera i reception på hotell. Det kändes som hennes största skräck. Nu har hon tagit studenten och beskriver sig själv som en annan, mer självsäker person. Hon fick jobb i receptionen som hon hade sin APL i och stormtrivs.

Hur gick det här till, att din största skräck blev ditt jobb?

Ja det låter ju lite konstigt kanske. Men jag var nervös inför varje APL, och extra inför den sista som skulle vara i reception. Med varje APL har jag lärt mig mer och fått många olika erfarenheter. När jag väl stod där i receptionen på hotell Mossbylund så upptäckte jag att det var jättekul och när de frågade om jag ville jobba extra ville jag såklart det!

Hur tänkte du inför gymnasievalet?

För mig var det praktiska lärandet jätteviktigt. Att lära sig genom att bara läsa har aldrig riktigt funkat för mig. En praktisk utbildning gjorde att jag lärde mig lättare och att jag kunde visa vad jag lärt mig genom att göra i stället för att skriva. Att jag kunde välja en lärlingsutbildning var jätteviktigt för mig.

Vilken roll spelade APL för dig?

Allt! Totalt har jag haft halva tiden av mina tre år på gymnasiet ute på APL. Jag har varit på fem eller sex olika arbetsplatser, fått många olika erfarenheter och massor av bra kontakter. Och jag fick jobb! APL har verkligen varit allt för mig.

Hur stöttade skolan under APL-perioderna?

Inför varje APL fick jag träffa min kontaktperson på arbetsplatsen och ha som en liten arbetsintervju. Då kunde jag ställa frågor och lära känna arbetsplatsen så att vi båda blev trygga med varandra. Vi fick också alltid med oss tillräckligt mycket teori från skolan innan vi gick ut. Till exempel om alkoholhantering var det skönt att få veta från skolan vad som gäller innan vi gick ut. Fastän jag var så mycket på APL så kände jag mig alltid trygg och aldrig ensam.

Vad tar du särskilt med dig från Ystad Gymnasium?

Lärarna och tryggheten. I början undrade jag ofta om jag verkligen kunde göra allt det jag skulle på APL. Om jag skulle våga ta ansvar gentemot andra och så. Där var lärarna jättebra. Oavsett om jag var på APL eller i skolan så lyckades lärarna alltid hitta den där trygga platsen åt mig där jag kunde tro på mig själv och våga. Jag är inte alls samma osäkra person nu som när jag började gymnasiet.

Hur ser din närmsta framtid ut?

Just nu trivs jag jättebra här på Mossbylund. Jag får göra bokningar, ha gästkontakt, svara på mail och telefon. Jag vill fortsätta samla erfarenheter här. Men jag vet också att just den här branschen är ett bra sätt att uppleva världen på, det ska man veta när man söker till Hotell och turism.