Efter gymnasiet flyttade Albert till Schweiz och Malta

Efter gymnasiet

flyttade Albert till Schweiz och Malta

När Albert började gymnasiet hade han egentligen ingen annan tanke än att ta vara på sina sociala egenskaper, ha kul under sin APL och sen hitta ett roligt jobb i Sverige. Men bara veckor efter studenten befann han sig på en utbildning i Schweiz och snart på sin första praktik i Malta.

Vad var viktigt för dig inför gymnasiet?

Jag visste inte riktigt vad jag var intresserad av. Men jag visste att det aldrig var min grej att sitta still och plugga. Mina kompisar skulle gå samhällsvetenskap eller bygg, men det kändes inte alls rätt för mig. Så jag tänkte på vad jag är bra på, jag är social. Det var så jag hittade Hotell och turism lärling.

Varför kändes just Hotell och turism lärling rätt för dig?

Det var de praktiska bitarna, att få lära sig genom att göra. Min APL blev som ett halvtidsjobb under tre år. Redan efter min första APL blev jag erbjuden en anställning. Jag hoppades att APL:en skulle bli kul och ge mig kontakter, och allt det stämde.

Hur var det att flytta utomlands direkt efter studenten?

Det var ju väldigt utanför min comfort zone! Men jag hade några bekanta som hade gått på skolan innan och i gymnasiet fick vi besök av en föreläsare från skolan, det var så jag förstod att det var hit jag ville. Så jag packade väskan och åkte helt ensam. Här är alla i samma sits, ingen känner någon och alla har flyttat hit långt ifrån. Det är superkul att träffa så många olika människor och eftersom vi bor ihop lär vi känna varandra väldigt väl. Jag ångrar mig inte en sekund.

Vad händer framåt för dig?

Programmet jag går nu är egentligen på tre år. Men eftersom jag redan läst så mycket av kurserna redan under gymnasiet så kunde jag tillgodoräkna mig ett år och börja direkt på andra året. Just nu njuter jag mest av min sex månader långa praktik på ett hotell i Malta och till min nästa sexmånaderspraktik ska jag åka till Mexiko.