”Ska du verkligen gå hantverk?”

Den frågan fick Agnes när hon skulle välja till gymnasiet. ”Du kommer att lära dig mer på Samhällsprogrammet”, sa någon. Och ”du har ingen framtid efter att ha gått hantverksprogrammet”. Hårda ord som Agnes tre år senare vill svara på genom att berätta att det har blivit precis tvärtom för henne.

Hur var det att möta andras kritik kring ditt val?

– Jag förstod ju att jag gick mot strömmen ganska direkt. Mina kompisar valde Samhällsvetenskaps- eller Ekonomiprogrammetmen mina föräldrar har alltid sagt att jag ska välja något jag tycker verkar kul. Jag tror kanske att allas föräldrar inte säger det. Alla som sa att jag inte hade någon framtid på hantverk hade väldigt fel. Där och då såg jag det som en utmaning.

Vad har ditt gymnasieval betytt för dig?

– Det har betytt allt. På riktigt har det varit mina bästa tre år någonsin. Jag hade jättekul i skolan och har fått mycket praktik. När mina kompisar från högstadiet som valde Samhällsvetenskapsprogrammet satt med jobbiga teoretiska prov, då stylade jag hår, kläder och makeup och hade roligt medan jag lärde mig.

Hur kom du på att det var just hantverk du ville gå?

– Det var inte helt lätt att komma på. Men jag har alltid haft ett intresse som varit lite större än mina andre intressen, och det var kläder och smink. Då lät jag det avgöra mitt val.

Har gymnasievalet fått dig att se annorlunda på stora val?

– Kanske lite. Jag är nog ännu mer övertygad nu om att jag alltid ska lyssna på mig själv. Det är mina val och jag måste göra dem som jag vill. Att jag inte valde som mina kompisar gjorde inte att jag förlorade dem. Jag har fortfarande kvar mina gamla vänner, och dessutom har jag fått fler nya.

Vad skulle du vilja säga nu till de som ifrågasatte ditt gymnasieval?

– Att det visst finns en framtid! Det ska också alla som ska välja program nu veta om. Jag har inte förlorat teoretisk kunskap eller högskolebehörighet på att välja som jag gjorde. Tvärtom tror jag att jag hade fått jättetråkigt om jag inte valt hantverk och den här inriktningen.

”Jag har inte förlorat kunskap eller behörighet på att välja som jag gjorde. Tvärtom!”

Hur var det att möta andras kritik kring ditt val?

Vad har ditt gymnasieval betytt för dig?

Hur kom du på att det var just hantverk du ville gå?

Har gymnasievalet fått dig att se annorlunda på stora val?

Vad skulle du vilja säga nu till de som ifrågasatte ditt gymnasieval?

Vilka val kommer du att göra framåt?

– Jag har faktiskt redan gjort ett! Nu till hösten efter studenten har jag sökt in till Lunds universitet och ett treårigt program i modevetenskap. Då kommer jag att bli modevetare och kan jobba för olika projekt eller magasin kring modets historia och trender. Mitt mål och min dröm är att skriva för ett av de stora modemagasinen, typ Vogue eller så.