Jobba med mat och människor

Restaurang- och livsmedelsprogrammet höjer självkänslan för den som inte trivs i den typiska klassrumsmiljön och efter det väntar ett roligt jobb med hög laganda. Så beskriver André Svensson och David Norström de första stegen mot restaurangbranschen.

André Svensson och
David Norström, ägare till Grändens mat i Ystad.

Grändens Mat Restaurang- och livsmedelsprogrammet är en direkt väg in i branschen

Jobba med mat och människor

André Svensson och David Norström, ägare till Grändens mat i Ystad.

När André och David gjorde sina val till gymnasiet visste de båda att de ville gå hotell- och restaurangprogrammet, som restaurang- och livsmedelsprogrammet hette då.

Efter att ha arbetat på flera olika restauranger i Sverige och Europa lärde de känna varandra i Ystad och bestämde sig för att starta eget tillsammans.

I mars 2018 öppnade de Grändens mat. Vi har träffat dem för att prata om fördomar, gymnasieval och jobb.

Vad fick er att välja restaurangbranschen?

– För mig började det med bakning, berättar David. Jag var nyfiken på konditori och jobbade lite vid sidan av skolan så när jag skulle välja till gymnasiet hade jag egentligen bara ett intressant alternativ, och det var restaurang.
– Jag hade fått ett tips av en släkting som var tio år äldre än mig när jag gick i högstadiet att söka praktik på Ystad Saltsjöbad. Jag var sjukt nervös när jag skulle fråga om praktiken, men jag fick den och sen var jag fast, säger André och skrattar.

Vad har restaurangbranschen som andra branscher inte har?

– Lagkänslan! Säger André utan tvekan. Det finns så mycket glädje och direkt återkoppling både när saker går fel eller blir lyckade. Arbetslaget blir otroligt tajt.
– När är det är mycket som ska göras på en gång måste alla växla upp både tempo och kommunikation tillsammans. Sen när lunchen eller kvällen är över är det som om en fotbollsmatch är slut. Då har alla vunnit som ett lag, beskriver David.
– Ja, det är en adrenalinkick som byggs upp när alla verkligen går in och gör sitt bästa. Efter en säsong är arbetslaget ett extremt tajt gäng. Man blir lite rörd när man pratar om det, avbryter André sig själv. Det är en så häftig grej att vara del av, man hjälper varandra hela tiden och backar upp så fort en situation uppstår.

André Svensson
Ålder: 42
Yrke: kock & krögare
Gymnasieutbildning: Ystad Gymnasium, hotell och restaurang (idag restaurang- och livsmedelsprogrammet)

David Norström
Ålder: 34
Yrke: kock & krögare

Grändens-Mat-delikatesser

Har ni något exempel på när arbetslaget räddat er?

– Hela första året! Säger André och skrattar högt efter att först varit tyst en stund.
– Ja, vi kom hit varje morgon och undrade vad som skulle hända just idag, säger David och skrattar instämmande.
– Det var ganska mycket arbete såklart, säger André. Men också otroligt roligt!
– Vi visste aldrig om vi skulle få 100 eller 300 gäster. Då är det laget som räddar en. Om ett missförstånd uppstår, då tar vi upp och reder ut det direkt. Det bygger laget och alla blir bra på att samarbeta och kommunicera. Det var det som gjorde att vi klarade första året, säger David.

Vilka fördomar om restaurang finns som inte stämmer?

– När jag började hade jag väl hört lite hur det kunde vara i kök. Att det finns en jargong bland kockar och så. Men när jag kom in i det så stämde ju inte det, säger David.
– Precis, säger André och håller med. Alla har sett Gordon Ramsay och den gapiga grejen på tv, men min första köksmästare var inte i närheten av det. Han var en så mjuk person, hur pedagogisk som helst.
– Och så tror jag det finns en föreställning om att krog bara är kvällsjobb med långa, tunga pass. Såklart är kvällsjobb vanligt. Men det finns också lunchrestauranger, olika typer av event, catering och provningar att arbeta med. Inom restaurang finns en otrolig bredd som man kanske inte ser direkt, tillägger David.

Vem trivs i restaurangbranschen?

– En människa som är social och praktiskt lagd, säger André.
– Och gärna någon som är lite av en teaterapa, fyller David i. När du tar på dig arbetskläderna är det som att kliva in i en roll i en show som du är del av tills arbetspasset är över. Vad som än hände innan jobbet försvinner när du tar på dig dina scenkläder och kliver ut bland gästerna. Är du nyfiken på den grejen så kommer du trivas i restaurang.

Finns det något man bör veta innan man väljer restaurang- och livsmedelsprogrammet?

– Om du känner att du är en människa som inte riktigt passar i en klassrumssituation, då ska du veta att det finns både utbildningar och branscher som behöver precis dig. Restaurangbranschen kan lyfta ditt självförtroende genom att du får göra helt andra saker om dagarna än du gjort hittills i skolan. Jag tror det finns en risk att elever som inte trivs med att sitta still och läsa och skriva tror att de är sämre på olika sätt, men det handlar ju bara om att de eleverna borde göra andra grejer, säger André.
– Fördelen med de praktiska branscherna - inte bara restaurang alltså - är att det nästan alltid finns jobb att få. Utbildningen du får i gymnasiet är tillräcklig för att kunna börja arbeta direkt, säger David.
– Och så ska man inte tänka att man missar något. Många praktiska program går att göra högskoleförberedande, det kan vara en bra grej att berätta för sina föräldrar också, tillägger André.

Vad ska man göra om man är nyfiken på restaurangbranschen?

– Prova på att jobba, svarar André. Vi tar till exempel emot ungdomar från 15 år för att arbeta med enklare uppgifter ett par timmar någon gång i veckan. Då kommer du in i gänget, lär dig snacket och får en känsla för om du gillar branschen. Vi är också med i ett projekt hos Ystad kommun där elever i årskurs 8 får en branschdag som innebär att du kan göra praktik hos oss för att se om restaurang är något för dig.