Intresset för foto avgjorde valet

Kinga Umecka har alltid gillat att fotografera. När hon var liten fick hon prova sig fram med hjälp av familjens kamera. Att hon fick använda kameran som barn har gett henne två saker: intresset för foto och insikten att man måste testa för att veta vad man gillar.

Idag går hon estetiska programmet med inriktning estetik och media.

pil pekar ner mot knapp

Valet till gymnasiet var inte självklart.

Här berättar Kinga Umecka om hur hon övergav en plan och hoppade på en annan – och vilken tur det var att hon gjorde det.

Kinga Umecka har alltid gillat att fotografera Ystad Gymnasium Estetiska programmet

Valet till gymnasiet var inte självklart.

Du kom in på teknikprogrammet. Vad hände sen?

– Ja det stämmer, säger Kinga och skrattar lite. Teknik var mitt förstahandsval men när jag vaknade på dagen för uppropet kände jag att det var fel. Jag tackade nej till platsen och fick veta att det istället fanns plats på estetiska programmet med inriktning estetik och media. Jag blev lite arg på mig själv att jag inte hittat det tidigare för det kändes bra direkt!

Vad fick estetiska att kännas rätt?

– Jag ville bli inredningsarkitekt och sökte teknik för matematiken. Men på estetiska programmet kunde jag lägga till matematik om jag vill, och det är högskoleförberedande så jag missade ingenting. Dessutom fick jag fotografera, redigera film och ha roligt samtidigt som jag lärde mig en massa nytt. Jag fick allt jag ville ha där.

Behöver man veta vad man gillar innan man söker estetiska programmet?

– Man ska veta att man väljer nåt man gillar. Jag visste att jag gillade foto. Men jag kunde inget annat kring media. Allting lär man sig i skolan och det är det som är så bra. Nu gillar jag att filma, redigera och klippa lika mycket som att fotografera. Så man kan fundera på vad man gillar, men man behöver inte kunna något av det.

Vad är det bästa med ditt program och inriktning?

– Människorna, svarar Kinga snabbt. Alla är öppna och vi har bra sammanhållning. Ingen dömer någon annan. Och att uppgifterna i kurserna är ganska fria, jag får fotografera och redigera hur jag vill inom de ramar vi får, det uppskattar jag. Vi samarbetar med musikinriktningen och har bland annat gjort musikvideor ihop. Jag älskar att redigera videor och göra stop motions nu!

Hur gör du för att hitta dina intressen?

– Jag testar. Hur ska jag annars veta vad jag gillar, säger Kinga med självsäkerhet. Jag tror det är jätteviktigt att testa så mycket som möjligt innan man börjar jobba eller plugga på universitet eller högskola. På gymnasiet har jag fått prova, leka och utveckla min kreativitet. Om jag aldrig hade haft en kamera, hur hade jag då kunnat upptäcka att jag gillade att fotografera, säger hon och ler.

Kommer du att fortsätta testa nya saker i framtiden?

– Självklart! Jag kanske har ännu fler intressen som jag inte vet om nu! Intressen jag redan har kommer jag också fortsätta med, för de grejerna vet jag ju att jag gillar. Men det ska bli spännande att se vad jag mer kommer att gilla i framtiden.

Våga fråga!

– Mitt tips är att lyssna på de som valde till gymnasiet för ett eller två år sen. Det låter kanske hårt, men det räcker inte att diskutera med kompisar som också ska välja. Ni är i samma situation och kan ha svårt att hjälpa varandra. Fråga hellre nån du känner som valde för inte så länge sen. Fråga hur hen tänkte och hur det blev efteråt.

Kingas 3 bra grejer med Ystad Gymnasium

1. Att jag kan kombinera fritid och skola genom att göra roliga saker inom estetik och media.
  2. Att kurserna lär ut aktuella program som man kan använda i arbete senare.
  3. Att slippa gå upp kl. 06 och ta tåget till Malmö för att komma till skolan, om man bor i Ystad.
Kinga om ljud och bild

Namn: Kinga Umecka