Inriktningen mot naturvetenskap väckte Marcus ekonomiintresse

Teoretiskt djup

för dig som gillar naturvetenskap

Det naturvetenskapliga programmet ger dig bra behörighet till högskola och universitet. Så, om du inte vet vad du ska bli när du blir stor, är det rätt att välja naturvetenskap då? Med hjälp av Marcus som precis tagit studenten ska vi hjälpa dig att förstå programmet och dess två olika inriktningar bättre.

Två inriktningar

Naturvetenskapliga programmet lär dig om samspelet mellan naturen, samhället och dig som människa: du lär dig att tänka naturvetenskapligt. Hos Ystad Gymnasium kan du välja inriktning mot naturvetenskap eller mot naturvetenskap och samhälle. Det första året läser alla på programmet samma kurser. Andra året börjar du läsa din inriktning och får fler naturvetenskapliga kurser om du läser naturinriktningen eller fler samhällsvetenskapliga kurser om du läser samhällsinriktningen.

Högskoleförberedande

Båda inriktningarna ger dig flera behörighetsgivande kurser inför att studera vidare efter gymnasiet. Programmet ger dig också träning i teoretiska studier på egen hand. På det sättet kommer du att vara förberedd i både kunskap och studiemetoder när du tar studenten från naturvetenskapliga programmet.

Intresset hjälper dig

Du ska välja ett program som innehåller kurser du tycker verkar roliga. Naturvetenskap är i stor utsträckning teoretiskt och vissa kurser kommer att kräva en hel del plugg. Men! Om du har viljan och gillar utmaningar så kommer du att få mycket stöd av både lärare och klasskamrater. Gillar du naturvetenskap så kommer du att trivas här!

Inriktningen mot naturvetenskap väckte Marcus ekonomiintresse

Marcus bästa ämnen i högstadiet var kemi, biologi och fysik. Vad han ville göra i framtiden var han mindre säker på. Han valde inriktningen mot naturvetenskap för att få så mycket matematik som möjligt.

Varför valde du inriktningen mot natur?

- Jag ville ha med mig matematiken och fysiken inför högskolan. Under gymnasiet har jag kommit på att jag vill bli ekonom i framtiden. Då kommer matematiken ge mig ett försprång.

Vad behöver man gilla för att läsa din inriktning?

- Det är bra om man gillar matematikkurserna, för det är mycket matematik. Och man behöver tycka om det naturvetenskapliga, kritiska tankesättet, att analysera och undersöka. Ibland ställer man en fråga, men upptäcker att det inte finns ett enkelt svar, det behöver man trivas med.

Hur skiljer sig din inriktning från den mot samhälle?

- Det är matematiken och fysiken främst. Naturinriktningen är ju tung, mattekurserna var jättejobbiga emellanåt. Det var stödet från lärare och kompisar som tog mig igenom. Sista året blir det störst skillnad på inriktningarna. Då läser vi den tyngsta matematiken och de andra läser samhällskurser. Jag tror att risken att bli mattetrött är mindre på samhällsinriktningen.