FT, Fordon och transport på Ystad Gymnasium

Praktikern i kompisgänget

Filip och hans kompisgäng hade hängt ihop i hela högstadiet. De umgicks varje dag i skolan och spenderade stor del av sin fritid ihop. Inför gymnasiet började de flesta prata om att välja Naturvetenskaps- eller Samhällsvetenskapsprogram på olika skolor runt om i Skåne. Men Filip hade känt under en tid att han var betydligt mer praktiskt lagd än vad hans kompisar var.

Pil ner

När märkte du att du inte ville välja samma som dina kompisar?

– Jag har nog alltid vetat att jag hellre sysslar med praktiska saker än med teori. Men det blev tydligt under en praktik på en bilverkstad i åttan, det var då jag verkligen blev intresserad av bilar.

Var det ett svårt val?

– Både ja och nej. Jag var inte helt säker från början. Men jag visste att jag ville välja något jag skulle komma tycka var kul. En sak jag var helt säker på var att jag inte ville ångra mig senare ifall jag valde något jag skulle tycka var tråkigt. Så när jag hittade bilintresset blev det självklart att jag skulle välja fordon.

Fick du reaktioner från kompisar och föräldrar på ditt val?

– Jag fick bara bra respons. Det var verkligen ingen som sa att jag borde välja något annat. Mina kompisar känner ju mig och mina föräldrar hade stöttat mig oavsett vad jag hade valt. Så det handlade aldrig om stödet, det var väl bara kompisarna jag tänkte att jag skulle sakna.

Om man ska välja till gymnasiet och funderar över ett oväntat alternativ.
Hur tycker du man ska tänka då?

– Följ din egen dröm och inte någon annans. Det är klart du är nervös, det var jag. Men det bästa med att välja efter vad jag gillade var att jag fick nya kompisar som hade liknande intressen som jag. Och jag har kvar mina kompisar från högstadiet, vi umgås fortfarande dagligen. Jag fick bara fler kompisar egentligen!

Vad har varit det bästa med din gymnasietid?

– Det är nog att jag både utvecklats som person och lärt mig en massa nytt. Jag har fått en helt ny syn på mekanikeryrket som jag inte förväntade mig.

Att vara mekaniker är inte bara att till exempel byta bromsklossar. Det är också att renovera motorer från grunden och dra hela elsystem i bilar.

Under sista året fick jag en särskild utbildning av Mercedes, och fastän jag tagit studenten nu så ska jag få åka till fabriken i Stuttgart under slutet av 2021 och se tillverkningen av bilarna på plats.

Vad kommer du att göra i framtiden?

– Allra helst skulle jag vilja bli tävlingsmekaniker i bilsport. Jag vet inte exakt vad för utbildning som krävs för det än, men det är min absoluta dröm. Så det är väl bara för mig att fortsätta följa mina intressen nu.

Filip säger:

”Följ din egen dröm och inte någon annans.”