Oskar valde fjärde teknikåret

Oskar valde T4

– började jobba veckan efter examen!

Hellre fyra års plugg än sju. Så tänkte Oskar när han upptäckte fördelarna med att skaffa sig en yrkestitel direkt efter studenten. Idag arbetar han på Plasman i Simrishamn som en direkt effekt av kontakter han fick genom sin APL.

Varför valde du att plugga fyra år?

– Det var absolut för att få en yrkestitel och bli anställningsbar direkt efter examen. Genom att gå bara ett år till efter studenten så fick jag titeln gymnasieingenjör med inriktning produktionsteknik.

Vad fick du göra det fjärde året?

– Av det sista året var 11 veckor APL och då var jag på Examec i Tomelilla. Just praktiken är vad som präglar det fjärde året. För mig var det värdefullt att få se alla delar i en produktion, hur allt fungerar och dessutom få vara med och göra saker på riktigt.

Hur mycket med plugg är det sista året?

– Jag skulle säga att det är mindre plugg. Eller i alla fall kändes det så eftersom jag fick lära mig mer om sådant jag tycker är intressant. Det finns utrymme att hinna allt plugg i skolan och vi hade nästan inga läxor. Fjärde året är lugnare på det sättet.

Hur fick du jobbet du har nu?

- Det var min praktikplats som tipsade mig att söka faktiskt. De ställde upp som referens och nu är jag här! Jag trivs jättebra här, det känns som jag kan lära mig hur mycket som helst, jag har hamnat på helt rätt ställe.

Plasman logotype, samarbetspartner till Ystad Gymnasium

Oskar jobbar idag på Plasman i Simrishamn som tillverkar plastprodukter till välkända bilmärken. Fabriken är automatiserad med drygt 100 robotar.

Bli gymnasieingenjör på ett år!
Ansökan är öppen 25 april - 15 maj