Therese har alltid sminkat

Redan efter bara ett år på Hantverksprogrammet har Terese fått prova på att arbeta som makeupartist på riktigt. “Nästan direkt gick vi ut på tre veckors praktik, vi har redan genomfört flera större projekt och nu har vi praktik en gång i veckan. Så får jag veta om jag gillar arbetet på en gång, det är jätteviktigt.”

För Therese var valet självklart. Som liten tog hon med sin mammas smink till skolan och tvättade av det innan hon kom hem och blev avslöjad. Kreativiteten i smink har alltid fascinerat henne. På hantverksprogrammet med inriktning hår och makeup får hon äntligen de kunskaper hon behöver för att kunna styla framtiden.

Det var lärarna på programmet som avgjorde när Therese gjorde sitt val av gymnasium. Hon hade jämfört olika skolor med varandra men i Ystad hittade hon rätt. “Om lärarna är duktiga och snälla så vill man ju lyssna på dem. De säger inte att saker är fel, de låter oss bara prova igen och lära oss av att se hur olika lösningar ger olika resultat.”

Roligt att plugga inför prov

“När vi har prov, då är det ju kul att plugga inför dem”, skrattar Therese. “Och det är inget konstigt, för allt det jag pluggar på inför prov, det är ju sånt jag vill veta och sånt som kommer göra att jag blir bättre på att sminka och styla.” Inriktningen mot hår och makeup är helt rätt för Therese som vill se sminket i sin helhet. För styling handlar inte bara om ansiktets färger och former, det handlar också om hudvården bakom, lite om naglar och om kläder och intrycket som en helkroppsstyling ger.

Lär sig genom att göra

För Therese är de praktiska inslagen både de roligaste och de hon lär sig mest av. “Nyss fick vi göra hela sminket för en teateruppsättning. Först träffade vi skådespelarna och pratade om deras karaktärer och teman, så att vi blev helt insatta i deras produktion. Sen fick vi skissa upp med smink på vanligt ritpapper hur vi tänkte, och prova på varandra för att bli helt säkra. Till sist packade vi det vi behövde och åkte ut på plats och sminkade upp. Då är det som allra roligast, när jag får vara med hela vägen.”

Nya intressen överraskar

“Jag trodde aldrig att hudvård kunde vara så intressant! Dels får jag svar på mina egna problem, men det är ju också huden som är grunden till en bra sminkning.” Therese råkar på nya kunskaper och intressen hela tiden. Till halloween fick hon lära sig om sårsminkning och hur man bygger upp låtsassår, och snart ska hon få gå en kurs i bröllopssminkning. Hon får också lära sig att sminka för olika åldrar och medverka på olika event kring det. “Det är ju två helt olika saker att sminka en äldre hy och att sminka ett barn! Dessutom är det två helt skilda grupper av människor att arbeta med, äldre vill bli klassiskt vackra och barn vill ha fjärilar över hela armarna.” Therese skrattar när hon berättar och det märks att hon trivs med upplevelserna hon får genom sin utbildning.

En liten klass på en stor skola

Thereses klass är ganska liten. Det gör att hon lär känna sina klasskamrater väldigt bra. Men på flera av lektionerna som inte handlar om styling blandas klassen upp med de andra hantverksklasserna. “Och idrott har vi ihop med restaurangprogrammet, och en gång i veckan är vi ute på praktik. Så även om klassen är liten så träffar jag en hel del olika människor ändå, det är skönt, för då blir kretsen aldrig för liten.”

Vill sminka sig genom livet

“När jag tar studenten vill jag jobba på Kick’s. Kick’s eller Sephora, det är mina två drömställen. Eller så vill jag utbilda mig till hudterapeut.” Therese har ordnat sin praktikplats på Kick’s för att hon inte kunde tänka sig ett bättre ställe, och hon ångrar ingenting. Borstarna hon fick när hon började gymnasiet får hon behålla, och det gör att hon kan öva när som helst. Therese ser fram emot att fortsätta lära sig om smink och allt som hör till: “har du intresset för det, så är det här det bästa du kan göra!”

(2016/2017)