Johanna, fd elev pedagogiskt arbete

“Pedagogik är väldigt mycket. Det handlar om att göra det bästa för det enskilda barnet, för gruppen och för hela verksamheten. Det är viktigt för att det är vårt ansvar som vuxna att lära ut så som är bäst för barnen. De här tre åren har jag fått insikt i flera olika sätt att praktisera pedagogik.”

Barn- och fritidsprogrammet, inriktning pedagogiskt arbete

I våras tog Johanna Lundh studenten från Barn & fritid med inriktning pedagogik. Hon har alltid velat arbeta med barn och skulle hon valt till gymnasiet idag hade hon valt samma igen.

Genom att lägga till två kurser med behörighet för högskola tog hon studenten som barnskötare. Nu är hennes plan att arbeta ett eller två år innan hon läser vidare till förskolelärare.

– Vad är pedagogik och varför är det viktigt?

”Pedagogik är väldigt mycket. Det handlar om att göra det bästa för det enskilda barnet, för gruppen och för hela verksamheten. Det är viktigt för att det är vårt ansvar som vuxna att lära ut så som är bäst för barnen. De här tre åren har jag fått insikt i flera olika sätt att praktisera pedagogik.”

– Vad har varit det bästa med din utbildning?

”Alla praktiska moment. Vi har haft långa APL-perioder och vi har fått planera, testa och utvärdera uppgifter ute i barngrupper också utanför APL. Sista terminen fick jag dessutom åka till Grantham i England och ha APL under två veckor på en förskola där. Det var helt olikt Sverige både i pedagogik och i rutiner. Vid ett annat tillfälle åkte vi till Ungern i fyra dagar och besökte olika förskolor och skolor. Det har varit jättespännande.”