Rebecca: “Vi fick möta musikbranschen på riktigt”

“Samarbetet med skivbolaget Cardiac gjorde att vi fick möta musikbranschen på riktigt. Vår lärare hade till exempel skrivit en av finallåtarna i Melodifestivalen och tävlade i Eurovision Song Contest 2016. Klassen har varit med bakom kulisserna och fick bl a träffa Christer Björkman”, berättar Rebecca.

Musik har alltid legat mig närmst om hjärtat och det är mitt största intresse. Även dans och skådespeleri är stora favoriter det med. Min dröm är att kunna arbeta med musik. Dock hade jag aldrig heller tackat nej till en skådespelarroll. Jag älskar att få underhålla och möta människor både på och utanför scenen.

Det unika med Estetiska är att de har ett samarbete med skivbolaget Cardiac Records som ligger mitt i centrala Ystad. Tack vare detta samarbete får eleverna lära sig av erfarna personer som jobbar inom musikbranschen och har gjort det länge. En av de som jobbar på Cardiac Records är Fredrik Andersson. Han var bland annat med och skrev låten ”If I were sorry” som svenska folket älskade, vilket ledde till att Frans vann Melodifestivalen 2016 och representerade Sverige i Eurovision 2016. Vi fick lära oss hur den verkliga musikbranschen fungerar tack vare samarbetet med Cardiac Records och Fredrik Andersson. Dessutom får vi lära oss en massa om musikteori, ensemble och många fler saker som har med musik att göra, av skolans erfarna musiklärare. Alla lärarna är väldigt positiva och hjälpsamma, vilket bidrar till att om man bara vill, kan man få ut otroligt mycket av utbildningen. Det är helt enkelt du själv som sätter gränserna för hur bra du vill bli.

“Jag är jätteglad över att få ha spenderat mina tre år på gymnasiet just på Estetiska programmet, jag har utvecklats jättemycket, både musikaliskt och personligt”, berättar Rebecca som tog studenten 2016.