Panda da Panda – Utbildningen blev vägen till drömmen

Panda da Panda gör allt själv. Musik, melodi, text, sång, mixning, video och omslag. Det enda Panda da Panda inte kan göra i sin dator, är att spela med andra. Thibo från Svarte trodde på sig själv och hittade sin egen väg till musiken. Idag är han Panda da Panda med hela svenska folket och redo att släppa ett rykande färskt album precis när som helst.

Från hobby till karriär
Thibo gick högstadiet i Ystad och tog efter ett gymnasiebyte till slut studenten från Ystad Gymnasiums dåvarande medieprogram. Under skoltiden var musiken en hobby men bara ett år efter studenten beslutade han att ändra den saken när han hittade en utbildning på skolan Musikmakarna i Östersund. Antagningsproven var omfattande och svåra. För att ens komma på audition behövde han skicka in tre reklamlåtar, tre kommersiella låtar och tre privata låtar. Thibo lyckades, fick sin audition och blev antagen till utbildningen.

Utbildningen blev vägen till drömmen
Utbildningen var precis allt som Thibo hade letat efter. Han fick en studio, uppgifter att lösa och utrymme för sina egna projekt. För första gången hade han andra producenter runt om sig och skolan blev hans väg till kontakter som han aldrig hittat tidigare. Musik har alltid funnits i Thibos familj och uppväxt, men inte på det här sättet. Utbildningen blev en dörr till en värld han längtat efter, han fick tillgång till rätt utrustning och viktigast av allt: han fick fokusera fullt ut på att bli en bra producent.

Dissade dansband och fick skivkontrakt
Thibo och hans klasskamrater hade fått i uppgift att skriva och framföra var sin dansbandslåt på skolan. Branschmänniskor var inbjudna för att leta nya talanger och kanske köpa elevernas musik. Men Thibo skrev ingen dansbandslåt. Han skrev låten ”Vem är du”. En man i publiken trotsade dansbandsuppgiften, gillade låten och dagen efter hade Thibo skivkontrakt på Universal Music.

Datorn är Panda da Pandas främsta instrumentet
När Thibo gör musik är datorn allt. I datorn lägger han in allt han vill ha, en bas, ett munspel, en saxofon eller vad som helst. Sen klipper han till det och använder det som ett sample; ett inspelat ljud som han kan förändra i oändlighet. Förutom trummor spelar han in alla instrument själv, sen provar han runt och experimenterar tills han kommer fram till hur han vill ha sin musik.

Går på känsla
Från färdiga inspelningar eller samples kan du bygga en fulländad hitlåt, det är Thibo övertygad om, men det är ingenting för Panda da Panda. Han spelar in sina ljud precis som han vill och menar att den kanske största blockeringen man kan få som artist, är att tro att allting måste vara perfekt från början till slut. Om du tycker att din känsla kommer fram, då har du gjort något bra. Och det är det fina med att arbeta med musiken i din dator, att du kan hitta din känsla själv.

Det enda Thibo behöver är inspiration, känsla och sin dator för att utveckla sina idéer och sin musik.