Lucka 4 – Sarry

Lucka 4 – Sarry Kalla

Hej! Det är jag som är Sarry och jag jobbar som lärare på Samhällsvetenskapsprogrammet här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste musik på ett gymnasium i Malmö. Jag har alltid haft ett musikintresse så jag valde nog musik för att jag ville hålla på med något kul och träffa människor som hade samma intresse som jag. Det jag minns bäst är nog tiden mellan lektionerna. Då brukade jag och mina kompisar sitta i någon av musiksalarna och jamma!

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Efter gymnasiet var jag ganska skoltrött och ville väl komma ut och jobba som omväxling. Under de första två åren efter gymnasiet jobbade jag lite varstans: på ett lager, som servitör på en restaurang och på ett telemarketingföretag.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Hm, när jag var liten ville jag nog bli snickare eller arkeolog tror jag! Jag vet inte, men jag misstänker att Indiana Jones kanske hade en viss påverkan på mig, haha.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Jag jobbade faktiskt som brevbärare här i Ystad under en sommar medan jag pluggade till lärare. Det var ganska otippat eftersom tjänsten som utlystes var brevbärare i Malmö och inte i Ystad. Jag vet faktiskt inte hur jag hamnade på det jobbet.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Att få träffa och lära känna alla elever såklart! Sen är det jättekul att få jobba med så kompetenta och fantastiska kollegor. Det som gör allting ännu bättre är att ingen dag är den andra lik. Det är alltid något nytt som händer.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Hm, jag tror att jag hade uppskattat att få berättat för mig att det inte är lönt att jämföra sig med andra. Jag tror att jag hade ganska många föreställningar om var jag borde befinna mig vid en viss tidpunkt och det kunde stressa mig ganska mycket. Nu i efterhand så fattar jag inte varför jag trodde att det var så viktigt? Allt sånt spelar ingen roll i det stora hela.

Vilket är mitt drömresmål?
Jag har ingen aning faktiskt! Jag tror att jag hade velat åka till något varmt ställe nästan gång jag reser, men mer än så vet jag inte.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag har alltid drömt om att kunna bygga egna gitarrer och gitarrpedaler. Det hade varit coolt!

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Det bästa med svensk mat under högtider är nog sillen och potatisen! Det är nog det jag äter mest av.

Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag tycker om att träna och hålla igång, både med gym och thaiboxning. Sedan spelar jag även gitarr i ett post-hardcore band. Träningen funkar jättebra för att rensa tankarna och släppa allting annat. Det kreativa arbetet med musiken ger så mycket energi för mig.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Det känns ganska standard att säga Kalle Anka kl. 15.00, men jag tror nog att det är den enda traditionen som inte förändrats alls.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Ibland tittar jag. Mysteriet på Greveholm (från 1996) är lätt högst upp på listan. Dieselråttor och sjömansmöss kommer in på andra plats!

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!