Lucka 13 – Erik

Lucka 13 – Erik Lundahl

Hej! Det är jag som är Erik och jag jobbar som lärare på Estetiska programmet här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag gick på Estetiska programmet med inriktning musik, i en skola i Lund. Jag tyckte redan då att musik var det roligaste, därför var det ett lätt val. Jag ångrar verkligen inte mitt val att läsa musik på gymnasiet. Särskilt kul var att träffa andra som var intresserade av samma saker som jag själv, alla andra eventuella ”skillnader” mellan mig och mina klasskompisar blev därför helt oviktiga.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag pluggade först på folkhögskola (Furuboda folkhögskola) och sen började jag Musikhögskolan. Jag var inte färdig med musiken helt enkelt.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Oj, jag har drömt om allt möjligt. Polis, kock, elitidrottare och rockstjärna. Jag ville hitta något som var spännande antar jag, något som jag kände att jag kunde ha roligt med under mitt yrkesliv.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Hm. Har gjort digitala läromedel, jobbat utomhus i parker, personlig assistent och sålt jordgubbar. Allt var kul på sitt sätt och lärorikt. Jag fick jobben antingen via kontakter eller för att jag sökte jobben.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Enkelt, eleverna till 100%!

Vilket är mitt drömresmål?
Det hade varit roligt att åka till Washington. Har alltid varit fascinerad av den staden och dess historia.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag har olika perioder då jag snöar in på lite olika saker. Det är oftast kopplat till ett behov. Det kan antingen vara att jag vill göra något specifikt inom musik, då kollar jag in det. Men just nu skulle jag behöva lära mig lite mer om hus, så just nu försöker jag läsa in mig på det (för att kunna sköta om vårt eget hus).

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Oroa dig inte, jobba hårt och gör ditt bästa, då kommer allt att bli bra.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Vet inte. Jag tänker att jag klarar det mesta så länge jag ger det tid och energi.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Hänga med familjen, träffa kompisar, resa/vara ensam, träna, sova och kolla på någon bra serie. Detta kan jag inte leva utan.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Haha! Godaste är julskinkan. Jansson frestelse och gröt står jag inte ut med…

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Jag kan inte vara utan mina nära och kära!

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Jag tittade på julkalendern som barn, men inte nuförtiden. Jul i Kapernaum och Mysteriet på Greveholm är de bästa hittills tycker jag.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!