Lucka 1 – Nina

Lucka 1 – Nina Ringström

Hej! Det är jag som är Nina och jag jobbar som lärare på Hantverksprogrammet, inom profilen Hår- och makeupstylist. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste det som då hette Social linje i Malmö. Anledning till att det blev det programmet var för att jag hade redan bestämt mig för att läsa till Hudterapeut och genom mitt gymnasieval så fick jag de ämnen jag behövde för att bli behörig till Yrkeshögskolan. Jag behövde t.ex. läsa mycket naturkunskap och det var en av de största ämnena på Social linje. Jag älskade att gå gymnasiet – bra vänner, lärare och en bra skola.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Först arbetade jag med försäljning på kontor eftersom jag var tvungen att ha viss arbetslivserfarenhet för att söka vidare till Yrkeshögskola och utbildningen till Hudterapeut.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag drömde om att arbeta med makeup. Min farmor och farfar hade parfymeri och där var jag ofta och tittade på alla fina produkter och förpackningar. Jag lekte nästan aldrig med mina dockor jag bara stylade dem, fixade hår och klädde av och på dem.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Lärare… Det var en slump att jag blev lärare och hade du sagt till mig när jag var ung att jag skulle bli lärare så hade jag aldrig trott det. Men jag tycker det är ett väldigt roligt jobb och jag har arbetat som lärare länge nu. Det var en vän från gymnasietiden som fick mig att börja som lärare.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Ungdomarna är det bästa! Att få se alla elever som kommer till oss utvecklas till yrkesmänniskor. När eleverna tar studenten är de vuxna och när de börjar hos oss är de så unga, den resan är det bästa med jobbet.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Lita på att du själv vet vilka val som är rätt för dig att göra i livet.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Jag har startat och byggt upp ett företag där jag hade fem anställda. Jag sålde företaget innan jag blev lärare och företaget finns fortfarande kvar i annan ägo. Det är jag stolt över!

Vilket är mitt drömresmål?
Om jag måste resa så är det nog Australien, jag har drömt om att åka dit sedan jag gick i skolan och vi gjorde ett arbete om Australien. Men helst är jag hemma, jag älskar mitt hem och där jag bor.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Oj svårt, det är så mycket…. Just nu vill jag lära mig mer om kost för att kunna äta bra och må bra. Jag skulle vilja lära mig mer om aktier och aktiehandel för att kunna placera pengar på ett bra sätt. Jag tycker även att det är kul med historia, kemi, människokroppen, trädgård och växter….. ja ni förstår.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Det godaste på julbordet är sillen – mums. Det vidrigaste är syltan…

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Jag kan inte vara utan julgran och dofter till jul. För mig är det inte jul förrän det luktar pepparkakor, nejlikor, julgran, hyacinter, kanel osv.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Ibland tittar jag. Min favorit är Trolltider (från 1979) med Eva Rydberg.