Kulturen sprids i gymnasiet

Dans på teatern, teater på Klostret och Ystad studios, författarbesök och film på Scala. Det står mycket på programmet när gymnasiet får del av Kulturgarantin.

Sedan 2011 har Ystads kommun en kulturgaranti för barn och unga som garanterar att alla barn i förskolan och grundskolan ska få minst en kulturupplevelse per läsår. Från och med hösten 2017 är även de 1 600 eleverna på Ystad Gymnasium garanterade kultur.

– Det har tagit lite tid att få till det. Gymnasiet är mer komplext och det har krävts flera träffar innan vi hittat en struktur som funkar, säger barnkulturutvecklare Karin Holmström.

Kulturgarantin har som mål att alla barn och elever från fyra årsålder till årskurs tre på gymnasiet ska få uppleva, utforska och uttrycka sig genom konst i olika former. Utbudet varierar efter ålder.

– I gymnasiet har vi delat upp erbjudandena utifrån årskurs. I ettan tänker vi att eleverna behöver lära känna varandra och sin nya skola. Därför erbjuds de en föreställning på skolan, säger Karin Holmström. I årskurs två får eleverna chans att lära känna Ystad och får välja mellan olika föreställningar på bland annat teatern, Scala, Ystad studios och Klostret. I trean är det dags för eleverna att vända blicken utåt och därför har kommunen köpt in en dansföreställning. Eftersom gymnasieeleverna ofta har mycket att göra på vårterminen ligger de flesta aktiviteterna på höstterminen.

– När personalen träffades igen efter sommaren, presenterade vi kulturgarantin och hade även bjudit in en föredragshållare som pratade om hur man samtalar om konst med eleverna, säger Karin Holmström. På sikt räknar hon även med att eleverna ska vara representerade i den kulturgrupp som arbetar fram programmet.

– Det ska öka elevernas delaktighet och förhoppningsvis göra att kulturutbudet känns meningsfullt.

Gymnasiets kulturgaranti fick en liten tjuvstart redan i fjor då alla elever i årskurs två och tre erbjöds att se Archaeomusica-utställningen på Klostret. – I år är programmet mer förankrat och vi hoppas att det ska leda till att kulturen genomsyrar även andra ämnen i skolan, säger Karin Holmström.

Artikeln skriven av Cecilia Billgren, Ystads Allehanda.