Fredrik: “Lärarna är yrkeskunniga av erfarenhet”

”Kunskaperna jag fick på gymnasiet var ovärderliga. Men det är bredden jag fått genom att arbeta på olika arbetsplatser med olika installationssystem efter gymnasiet som har gjort att jag kunnat starta mitt egna företag. Utan alla erfarenheter hade det aldrig gått.”

Fredrik tog studenten från Ystad Gymnasium 2011. Han läste yrkesprogrammet El och energi med inriktning el och industriell automation. Fem år senare har han en bredd i branschen som är ovanlig, en djupkunskap inom sitt favoritområde och ett eget företag som är det enda i Sverige av sin sort.

Det har alltid varit el som gällt så länge Fredrik kan minnas. Att välja el på gymnasiet var inget svårt beslut. Däremot var inriktningen som han valde efter det första året något av en överraskning. Industriell automation fångade hans intresse under de olika problemlösningsuppgifterna han fick under gymnasiet.

”Vi hade inte bara böcker till vår hjälp, vi hade riktiga grejer som använts inom industrin. Och lärarna läste aldrig innantill, de var yrkeskunniga av erfarenhet och höll sig alltid uppdaterade med det senaste.”

Fredrik säljer och installerar sin egen uppfinning

På gymnasiet fick Fredrik uppgifter där han mekaniskt skulle bygga ihop en maskin för att sen programmera den att utföra en viss uppgift. Att se hela ledet från problem till lösning inspirerade Fredrik att ta sig dit han är idag.
”I mitt företag bygger jag elsystem för lastbilar. När du köper en lastbil köper du egentligen bara en hytt på hjul. Sen kan du bygga på nästan vad som helst bakom hytten. Till exempel en kran. Det jag gör är att bygga systemet som leder elen från lastbilen till din kran.” I snart tio månader har Fredrik drivit sitt eget företag, och det går lika bra som han hoppats på.

Ta reda på allt du vill veta innan du tar dina beslut

Det är ingen hemlighet att Fredriks personliga drivkraft har varit en stor del i att ta honom dit han är nu.
”Jag visste att det var el jag ville läsa på gymnasiet. Men det bästa jag gjorde var nog ändå att själv ringa runt till olika gymnasier och bara åka och hälsa på. Man vet inte riktigt någonting om skolan innan man besökt den. Och så är det väl med det mesta här i världen. Man måste uppleva innan man kan veta säkert.”