Sjunger i Star for Life-konsert

500 unga från Ystad körar bakom John Lundvik i Star for Life-konsert på Ystad Arena den 8 februari 2023. På måndagen övade eleverna på Estetiska programmet på Ystad Gymnasium.
– Det är väldigt roligt, men också väldigt nervöst, säger eleven Lova Thomsen.

Att musikklassrummet på Estetiska programmet ljuder av rytm och sång är inte ovanligt. Men måndagens körsångslektion skiljer ut sig lite. Den är nämligen också den sista repetitionen inför den stora Star for Life-konserten som ges på Ystad Arena på onsdagen.

– Mjuka och fina nu, släpp loss och följ rytmen, manar musiklärare Alice Lidberg och leder de drygt 30 körsångarna i en afrikansk låt.

Star for Life är en organisation som arbetar med skolungdomar i södra Afrika. Målet är att stärka de ungas självkänsla och motivera dem att satsa på sin utbildning, ta hand om sin hälsa och fatta kloka livsbeslut.

”Det är ett härligt och väl uppstyrt evenemang med bra flow och väldigt mycket glädje”, Hilde Schotte, musiklärare på Estetiska programmet.

Läs mer i artikeln som publicerades av Ystads Allehanda 6 feb 2023 – Ystads unga tar sig ton med Mello-stjärnan