Lucka 15 – Karl-Erik

Lucka 15 – Karl-Erik Bolin

Hej! Det är jag som är Karl-Erik och jag jobbar som lärare på El- och energiprogrammet här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste Naturvetenskapsprogrammet. Vi hade en fantastisk rektor som hette Weister. När vi hade samling i aulan satt vi i spänning – rektorn hade en förmåga att med bägge fötterna på samma ställe, luta mer och mer i sidled. Lutningen var så stor att man kunde tro att skorna var fastspikade!

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag började plugga och jobbade samtidigt på ett företag som utvecklade de första bankomaterna.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Min far var finsnickare och jag gillar fortfarande att jobba med trä. Jag trodde nog att jag skulle hamna på finsnickeribanan.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Av en händelse blev jag tillfrågad om jag ville leverera bröd till butiker runt om Kristianstad. Det höll jag på med en kortare tid.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Jag har alltid jobbat med datorer, nätverk och programmering. Det är otroligt spännande med de tekniska utmaningarna.

Vilket är mitt drömresmål?
Jag har jobbat runt om i världen och är inte längre så sugen på att resa. Men, det skulle vara kul att komma till Egypten och till nya museet för att titta på alla skatter som hittades i Tutankhamon gravkammare.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag läser hela tiden datavetenskap på högskolor och universitet. Både i Sverige och USA.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Bra. Du fixade det!

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Det skulle nog i så fall vara en riktigt svår akademisk kurs.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Jag gillar att fotografera med kameror som fanns innan mobilen. Jag gillar också att laga mat och baka bröd.

Vad tycker jag är det godaste på julbordet?
Revbensspjäll och ris-a-la-malta är det godaste på julbordet.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Att hela familjen samlas. Vi lagar mat, bakar och umgås. Dessutom är det tradition att titta på Karl-Bertil Jonsson julafton.Under decembermånaden brukar vi titta på tidigare julkalender med Albert & Herbert.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Ibland tittar jag på julkalendern. Min favorit är Albert & Herbert.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!