Lucka 2 – Christoffer

Lucka 2 – Christoffer Hejdedal

Hej! Det är jag som är Christoffer och jag jobbar som lärare på Naturbruksprogrammet. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste Samhälle/Samhälle med inriktning fotboll här på Ystad Gymnasium (det som nu är NIU fotboll, som dock hette något annat på den tiden…)

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag började plugga direkt, till lärare i Idrott och hälsa, samt Samhällskunskap. Att det var det jag ville plugga var jag väldigt säker på, men hade redan då bestämt att jag skulle ha ett sabbatsår efter fyra terminer på högskolan.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Oj, jag hade en orealistisk dröm att bli fotbollsproffs som barn. Den drömmen slocknade dock med tiden (i takt med att jag blev medveten om mina begränsningar). Efter det hade jag nog inget “dröm”-yrke, men var redan tidigt inne på att bli antingen lärare i idrott och hälsa eller fysioterapeut. I båda fallen handlade det mycket om att få arbeta med hälsa och träning och förhoppningen att kunna hjälpa personer att göra medvetna, hälsosamma val.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Frukost-kock på ett boutique hotell i Österrike. Jag gjorde en säsong i alperna under ett år och åkte ner på vinst och förlust utan varken jobb eller boende. Anställningsintervjun bestod i “Kan du göra omelett?” vilket jag inte hade en aning om hur man gjorde då men givetvis svarade att jag kunde. Jag gick till affären, köpte ägg och mjölk och tränade hela kvällen. Morgonen efter lagade jag omelett till hotellets alla gäster.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Dels att det är ett socialt yrke, att träffa elever och kollegor hela dagen. Men kanske framförallt utbytet av erfarenheter och upplevelser som sker dagligen. I kursen idrott och hälsa 2 är det ett stort fokus på upplevelsebaserad idrott och det är kanske den delen av min undervisning som är roligast ur den aspekten.

Vad är mitt drömresmål?
Kanada, både på vintern och sommaren på grund av naturen och de möjligheter som finns där, både gällande skidåkning, klättring och friluftsliv. Skulle även vilja klättra i Fontainebleau i Frankrike.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Odling! Jag skulle vilja bli bättre på ett hållbart och cirkulärt odlande som berikar jorden och skapar bra förutsättningar för grödorna.

Vad tycker jag om att göra på fritiden?
Träna och motionera eller vara fysisk aktiv. Aktivitet styrs av årstid, väder, vind och hur mycket tid jag har. Blåser det rätt vågsurfar jag gärna. Klättrar gör jag gärna, både inomhus och på klippor. Eller springer, helst på stigar i skogen, men även inne i städer på semestern. Alla dessa aktiviteter tvingar mig att vara i nuet, för att fånga vågen i rätt ögonblick, använda greppet rätt så jag inte faller eller var jag sätter foten så att jag inte snubblar.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Jag älskar kål, så kålsallader eller stekt grönkål med valnötter och granatäpplekärnor tycker jag är fantastiskt och ett viktigt inslag på julbordet. På samma gång tycker jag att brunkål är det vidrigaste på julbordet och ett extremt tråkigt sätt att förstöra kål på.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Jag gillade förra årets julkalender, En hederlig jul med familjen Knyckertz. Vilken som varit bäst vet jag inte men tycker generellt att de är välproducerade och något hela familjen kan följa.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!