Lucka 9 – Lars-Inge

Lucka 9 – Lars-Inge Persson

Hej! Det är jag som är Lars-Inge och jag jobbar som skolchef på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag gick Samhällsvetenskapsprogrammet här på Ystad Gymnasium (då hette skolan Österportsskolan) med målsättning att komma in på GIH (Gymnastik- och Idrottshögskolan i Stockholm) och bli idrottslärare. Jag trivdes mycket bra och hade tre trevliga år på gymnasiet.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag kom in på GIH, jag flyttade till Stockholm och studerade till idrottslärare direkt efter studenten. Beroende på detta fick jag därför skjuta fram värnplikten till efter utbildningen.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag ville bli pilot, eftersom jag drömde om att få se världen.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Lastbilschaufför är mitt mest otippade jobb. Jag arbetade med detta under ett antal somrar både under och efter högskoleutbildningen.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Närheten till ungdomar och verksamheten, även om det tyvärr blivit mindre och mindre utifrån ändrade arbetsuppgifter för rollen som skolchef.

Vilket är mitt drömresmål?
Karibien! Jag gillar sol och värme, speciellt när det är kallt här hemma.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Matlagning vill jag alltid lära mig mer om. Jag är intresserad av god mat och vill gärna utveckla detta ytterligare.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Min idrottskarriär gav mig det självförtroende som jag tidigare saknade. Jag har alltså simningen att tacka för mycket.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
På 80-talet var det mycket svårt att komma in på GIH (Gymnastik- och Idrottshögskolan) för att studera till idrottslärare. Att komma in där efter allt kämpande kändes riktigt bra!

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Träna, umgås med våra barn och vänner.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Grisfötter undviker jag…

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Vi försöker att umgås så mycket som möjligt med nära och kära.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!