Lucka 8 – Charlotta

Lucka 8 – Charlotta Lindberg

Hej! Det är jag som är Charlotta och jag jobbar som lärare på Teknikprogrammet här på Ystad Gymnasium. Nu ska jag berätta lite mer om mig.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste Humanistiskt program på dåvarande Bergaskolan i Eslöv. För att jag älskar språk helt enkelt. Det allra bästa med gymnasiet var att träffa nya vänner. Vi var ett gäng tjejer som kallade oss VI VII (vi sju) och vi håller ihop än idag!

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Först jobbade jag ett år på bageri och var fast besluten att bli bagare, egen företagare alltså. Därför valde jag att läsa in företagsekonomi och fler matematikkurser på Komvux ett år därefter. På Komvux insåg jag att jag ville bli lärare istället.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag drömde om allt från astronom till konstnär. Leonardo da Vinci var min stora idol.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Jag jobbade på ett företag som tillverkade schampo och tvål, det ingick att skruva på korkar för hand.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Att få arbeta med unga människor!

Vilket är mitt drömresmål?
Jag har inte bara ett. Route 66 genom USA vill jag uppleva. Men jag åker även gärna tillbaka till Zell am See i Österrike.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag vill lära mig isländska. Bara för att det är kul!

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Jag tänker på de gånger jag stått inför ett vägval, t.ex. efter studenten. Det jag skulle vilja säga till mig själv är att allt ordnar sig. Man måste inte veta vad man vill göra resten av sitt liv redan då. Och man kan välja om flera gånger under livet.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Vara i naturen. Det finns inget bättre än att springa en tur för att rensa tankarna.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Godast är alla sorters sill och lax. Vidrigast är lutfisken!

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Att lägga 1000-bitars pussel – det gör jag bara på jullovet.

Vilken julkalender tycker jag är den bästa julkalendern på TV hittills?
Sunes jul på 90-talet eller Panik i Tomteverkstan.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!