Lucka 7 – Lennart

Lucka 7 – Lennart Johansson

Hej! Lennart här, jag jobbar som kock i skolrestaurangen här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste ett livsmedelstekniskt program på Strömbackaskolan i Piteå, eftersom jag är från Piteå. Varför jag pluggade till kock? Ja, det var när jag gjorde praktik i nian på Domus restaurangen, så tyckte jag det var kul och jag tycker fortfarande att det är väldigt kul att laga mat. En rolig historia från skolan var när vi skulle flambera crêpe en gång, och höll på att tända eld på en stor lampa som hängde i taket – Ooops!

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag började jobba på SAS Luleå Hotell i köket måndagen direkt efter gymnasiet. Jag jobbade där i ca 4 år sen flyttade jag till Skåne. Att det blev Skåne (Ystad) var eftersom en gammal köksmästare från SAS behövde en kock och och det var tyckte jag verkade spännande, plus att jag fick se lite mer av Sverige.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
När jag var liten ville jag jobba på Banverket, där min pappa jobbade.  Jag ville köra lok, dressiner och andra roliga maskiner som hade där.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Det var när jag var mellan två jobb som jag provade att bygga allt möjligt, bland annat ventilation. Jag har också jobbat med att sätta in oljespridare i oljetanksmotorer.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Att man kan laga en maträtt på så många olika sätt men ändå få fram en jättegod måltid.Och att jag får träffa alla våra trevliga elever och jobba med trevliga arbetskamrater.

Vilket är mitt drömresmål?
Svårt och säga men jag gillar att åka ut med husvagnen och se mig omkring i Sverige. Jag tycker att det finns så många fina miljöer tex fjällen, älvar, badställen, städer och skärgårdar som många inte hinner med att se. Man behöver inte åka långt för att hitta ett nytt ställe för just sig själv att njuta av.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Varför inte smyckessmed, man kan skapa så många fina saker med så lite material och få folk att känna sig vackra.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Ursäkta svordomen “F*n va bra du är, kör på bara. Det finns inga FEL bara det som är mindre rätt”.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Oj, det var en svår fråga. Här fick jag tänka till! Ja, du det skulle väl vara när jag utbildade mig till massageterapeut. Att komma ihåg alla skelettdelar, muskelfäste, ligament mm. Jag klarade det och det är också ett yrke som jag känner som är mycket givande när man kan hjälpa andra att må bra. Ibland skämtar jag om att när jag inte steker köttet så mörar jag det.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Som jag sa innan åka ut med husvagnen dels för att rensa och tanka nya idéer från dom mest annorlunda situationer som kan hända. Även bara att gå ner till vattnet och fiska kan vara mediterande.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Det finns ingen vidrig mat bara det som är mindre gott, jag äter det mesta med nöje. Däremot är ju risgrynsgröt eller ris a lá Malta med saftsås inte fy skam.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Enkelt svar är ju julskinkan och köttbullar. Och som Norrbottning har jag lärt mig älska brunkål, det är inte ett julbord utan brunkål.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!