Lucka 6 – Emma

Lucka 6 – Emma Andersson

Hej! Det är jag som är Emma och jag jobbar som lärare på Naturvetenskapsprogrammet här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag gick Naturvetenskapliga programmet på ett gymnasium i Malmö. Inte för att jag direkt visste vad jag tänkte att utbildningen skulle leda mig till, men jag har alltid varit nyfiken på hur allt inuti och runt omkring oss hänger ihop.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag flyttade ihop med några vänner direkt efter studenten och jobbade på ett café i Malmö. Studierna väntade, jag ville läsa mer biologi, men visste inte riktigt vad jag skulle göra med mitt intresse. Så därför blev sedan en flytt till Göteborg och jag läste Biologiprogrammet på Göteborgs universitet. Där gick det upp för mig att jag inte ville forska som biolog, utan jag ville undervisa! Så blev vägen till lärare tydlig och jag gick lärarutbildningen i Malmö och läste mina sidoämnen i Lund.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag var på Kolmården som liten och såg en delfinshow där. Lång tid därefter var det enda jag ville göra att simma med delfiner. Lite smalt kanske… Men säkert helt underbart.

Vilket är mitt mest otippade jobb? Vad är det bästa med mitt jobb idag?
I skolan är allt i ständig utveckling och det är något fint med det. Elever som lärare upplever varje dag nya situationer som utvecklar hur vi ser på världen.

Vilket är mitt drömresmål?
Galapagosöarna! Öarna inspirerade till Charles Darwins tankar om evolutionsteorin och det är en plats jag ofta återkommer till i min undervisning som jag gärna hade besökt på riktigt.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag är frankofil och semestrar gärna i Frankrike. Tyvärr kan jag inte franska, så det skulle jag vilja lära mig.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Att flytta känns så definitivt när man gör det. Som om man lämnar något bakom sig. I själva verket gör det bara världen större och vänskaperna fler.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över? Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Yoga och långa promenader vid havet eller i skogen, gärna med familjen och gofika i ryggsäcken.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Ål är ju en rödlistad och akut hotad art som absolut inte borde förekomma på julbord eller fiskas över huvud taget.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Vi ser alltid en film med Hugh Grant enligt familjedevisen; “All I want for Christmas is Hugh”.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Ja jag tittar och Selmas saga är min favorit!

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!