Lucka 3 – Malin

Lucka 3 – Malin Hansmark

Hej! Det är jag som är Malin och jag är en av sju Studie- och yrkesvägledare här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag gick aldrig gymnasiet när jag skulle, i stället fick jag läsa in gymnasiet på Komvux senare. Jag har alltså aldrig fått fira studenten men jag gick min egen väg. Det finns flera vägar till samma mål och samma väg är inte rätt för alla.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Direkt efter årskurs 9 när jag egentligen skulle gått gymnasiet jobbade jag heltid som modell i flera år. Anledningen till det beslutet var att chansen att göra det fanns där och då och jag valde att ta vara på det ögonblicket.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag har alltid velat jobba med människor och studera människors tankar, jag har velat hjälpa människor till förändring. Olika jobb som jag velat ha är socionom, psykolog och kriminolog.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Det mest otippade jobbet jag haft är nog att jag arbetat med raka motsatser. Jag har arbetat runt hela världen som modell men även arbetet flera år på en bensinstation. Jag har använt mig mycket av en teori inom vägledning som heter Planned Happenstance och det innebär att man fokuserar mindre på att ha specifika planer för framtiden och fokuserar mer på att hitta möjligheter i oplanerade händelser.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Det bästa med mitt yrke som Studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolan är mötet med eleverna. Att jag får arbeta i en förändringsprocess och vägleda ungdomar i deras vägval. Jag gillar även att arbeta med motiverande samtal för att eleven ska hitta sitt eget varför.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Jag skulle vilja säga att du ska lita på din magkänsla och inte låta dig påverkas så mycket av andra i dina val. Det som är rätt för någon annan behöver inte vara rätt för dig. Arbeta aktivt med din självkänsla och självkännedom, det kommer du ha stor nytta av när du möts av motgångar i livet.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Min nyaste besatthet som måste finnas med på julbordet är Ernst Kirchsteigers äppelchutney. Den är magiskt god som tillbehör.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Alla som känner mig vet att varken pyssla eller baka är min grej. Det som är obligatoriskt är att jag och min syster har en heldag när vi slår in alla paket i timmar och lägger ner väldigt mycket tid på att dekorera paketen med diverse pynt. Den dagen inför julen är nästan lika mysig som själva julafton.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Ibland tittar jag på julkalendern, den jag tycker bäst om hittills är Trolltider.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!