Lucka 23 – Sofie

Lucka 23 – Sofie Albäck Nilsson

Hej! Det är jag som är Sofie och jag jobbar som systemadministratör och jag är en av två schemaläggare här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning media och fotboll på en skola i Kristianstad. Jag valde programmet för mitt intresse för journalistik och fotboll som tillval. Vi hade en skoltidning som jag var chefredaktör på och skrev för. Det var kul!

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Veckan efter studenten ryckte jag in i lumpen 10 månader. Sen när jag hade muckat läste jag först en kurs i nuspråklig svenska. Efter det läste jag vidare i tre år och tog jag en fil. kand i Medie- och kommunikationsvetenskap på högskolan i Kristianstad samtidigt som jag arbetade på Kristianstadsbladet. Jag gjorde lumpen för att min pappa var major och har arbetat inom försvarsmakten under hela min uppväxt. Därför var jag nyfiken på hur den världen såg ut. Jag läste på högskolan för att jag älskar att skriva och ville utbilda mig till journalist.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag ville bli flygvärdinna och journalist för jag gillade att resa och att skriva.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Jag har varit tankhallsarbetare på Nordic Sea Winery och blandat viner till hela världen. Jag fick jobbet för att jag var orädd, hyfsat bra på engelska och ganska fysiskt byggd. Jag var den första kvinnan på Nordic Sea Winery att arbeta i en tankhall.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Att det är mycket frihet under ansvar. Jag får arbeta med digitala processer och mycket nytänk. Bra kollegor runt mig med “högt i tak” och att jag känner att jag kan utvecklas inom mitt arbete.

Vilket är mitt drömresmål?
Florida vill jag till igen. Jag har varit där två gånger och blivit helt såld både på USA och just Florida båda gångerna.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Kost, jag pluggar just nu till kostrådgivare och tycker det är väldigt intressant vad olika typer av kost kan göra med vår kropp och hälsa. Framför allt i dagens “skärmsamhälle” har kosten blivit en allt viktigare del för alla våra stillasittande barn och ungdomar.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Under mina mammaledigheter, lev i nuet och skit i vad alla andra tycker och tänker omkring dig.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Hålla i ett yogaliknande pass för 200 yogamänniskor/MVH Kylskåpet

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Umgås med familj och vänner. Springa långa, långa rundor med en kompis och snacka om allt mellan himmel och jord. Spela padel, sjunga i kör och lyssna på musik.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Godaste är sillen, vidrigaste är brunkålen tycker jag.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Jag brukar alltid ut och jogga en liten julrunda mellan allt julfirande. Och det låter kanske klyschigt, men Kalle Anka är ganska viktigt för mig på julafton.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Ibland tittar jag, Sunes Jul är min favorit!

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!