Lucka 22 – Björn

Lucka 22 – Björn Bingåker

Hej! Det är jag som är Björn och jag är en av fem biträdande rektorer här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste Samhällsvetenskapsprogrammet. Om ärligheten ska fram så visste jag inte riktigt då vad jag hade för mål men jag kände nog att det var ett program som borde passa mig just då. Jag var och är intresserad av samhällsvetenskap och historia och valde sedan till extra språkkurser. Det finns mycket som var kul under gymnasietiden men en del av det passar sig inte i detta forum… Det jag upplevde som allra bäst var att träffa nya vänner. Några av dem har jag fortfarande kvar!

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Först blev det militärtjänst i Ystad i cirka ett år och sedan läste jag in en kurser på vuxenskolan för att sedan kunna söka till lärarutbildningen.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag hade många drömmar. Det pendlade i åldrarna mellan hårdrocks-trummis, illustratör, skådespelare och journalist. Jag hade uppenbarligen en önskan av att få uttrycka mig på något sätt.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Jag har jobbat med en mängd olika saker men om jag ska välja så blir det nog min korta men intensiva tid som “rabarberskördare” hos en lokal lantbrukare i Kivikstrakten. Med en machete tog jag mig igenom en djungel av rabarber. Jobbet fick jag av en kompis pappa som hade koll på den aningen smala rabarberbranschen.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Det allra bästa med mitt yrke är att få vara mitt ibland en massa människor. All personal och givetvis alla elever som berikar min vardag på en mängd olika sätt.

Vilket är mitt drömresmål?
En svår fråga. Jag gillar verkligen att resa. Men kanske skulle det vara en resa med bil från kust till kust i USA.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Språk kan man inte få nog av. Mer språk och en uppfräschning av spanskan. Kan du olika språk så har du direkt nya möjligheter.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
När jag i perioder haft väldigt mycket att göra och när det känts tufft att hålla alla bollar i luften samtidigt. På gymnasiet, högskolan eller på jobb etc. Då skulle en en “chill” version av mig viska ” Allt löser sig!” i mitt öra.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Jag är sjukt stolt över att jag/vi fostrat två barn.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Jag gillar att träna. Springa, styrketräna, spela padel. Sedan gillar jag att göra sånt som jag aldrig trodde att jag skulle säga när jag var i gymnasieåldern. Jag gillar att vara i trädgården och fixa. Att lyssna på bra musik, högt, ger mig också en massa ny energi.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Jag äter ofta mycket av allt men jag tycker nog ändå att sill och lax är det godaste.

Vad brukar jag alltid göra på julen?
Julen för mig och min familj handlar mycket om att hänga med släkt och bara ta det lugnt. Sedan brukar jag få i uppdrag att vara tomte på olika ställen vilket jag tycker är kul. Där förverkligas min skådespelardröm.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Jag tittar ibland. Jag gillar de senaste som gått även om jag bara kikat emellanåt. Min favorit, som tar förstaplatsen, måste bli Ture Sventon från 1989.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!