Lucka 21 – Ann

Lucka 21 – Ann Hemmensjö

Hej! Det är jag som är Ann och jag jobbar som lärare på Samhällsvetenskapsprogrammet här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste Ekonomiprogrammet på Ystad Gymnasium. Jag gillade matte och företagsekonomi och hade tankar på att jobba med det på något sätt efter studenten. Framförallt minns jag att jag hade det roligt under åren på gymnasiet. Jag träffade många nya kompisar, vi gjorde också många roliga studiebesök och andra aktiviteter som gjorde att det blev variation på dagarna.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag kände inte att jag ville plugga direkt efter studenten, så jag jobbade en del på Flygtrafikledningsskolan på Sturup och hade arbetsuppgifter som var kopplade till utländska studenter från bland annat Kina och Saudiarabien. Jag hade planer på att resa och behövde spara pengar till dessa resor.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag har sparat böcker från när jag var liten, då använde jag och mina kompisar “Mina vänner böcker” och på frågan om vad jag vill bli när jag blir stor så har jag på flera ställen svarat veterinär, något jobb där man hjälper människor, kock eller lärare (helst i matte haha).

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Jobbet på en fårfarm på Nya Zeeland, som jag fick i samband med att vi reste runt i Australien och Nya Zeeland. För att slippa betala för boendet jobbade vi på gården. Jättekul och ett annorlunda jobb!

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Att få umgås med alla våra fantastiska elever, få se deras utveckling och mognad under deras gymnasietid här och självklart även lära ut kunskaper i mina olika psykologikurser och religionskurser. Att få vara en närvarande vuxen, som eleverna ska känna att de kan komma och prata med om det är något och bidra till att de känner sig trygga, känner det är kul att komma hit och utmana dem på olika sätt för att bli så förberedda som möjligt för vad de än vill göra efter studenten.

Vilket är mitt drömresmål?
Jag älskar att resa och upptäcka nya platser och kulturer. Jag har fortfarande kvar Afrika på min lista. En lockelse till “det vilda djurlivet” tror jag även om resan kanske inte innebär att jag hänger på savannen. Maldiverna är också lockande efter att vänner har lovordat detta resmål.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
När jag skulle besöka min syster i Washington (USA) där hon jobbade som aupair och jag blev intagen på immigrationsmyndigheten för att de trodde att jag skulle jobba olagligt som barnflicka (det hade varit en del uppmärksammade fall just under denna tidsperiod så säkerheten var väldigt skärpt kring det). Jag trodde inte att jag skulle komma ifrån dessa förhör och jag var 17 år när jag reste dit på jullovet. Det var så svårt att övertyga någon om att det var sant, när de med sina frågor försökte få mig att tveka eller avslöja något som inte fanns att avslöja. Det är jag riktigt stolt över att jag klarade mig ur efter 2 timmars tuffa förhör…

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Jag får mycket energi av att vara med min familj, följa med mina söner på olika sportaktiviteter och matcher, vara ute i naturen tillsammans med familjen eller kompisar och packa en ryggsäck med mat och vara ute några timmar. Att baka rensar också tankar för mig eller att vara i trädgården och fixa och plantera. Åh vad kul det är!

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Jag älskar svärfars revbensspjäll, och då jag är uppvuxen i Abbekås har jag en förkärlek för fisk och skaldjur, så om det finns inslag av det så äter jag det gärna. Sötsaker är jag också svag för. Jag älskar vegetariska alternativ på julbordet och där brukar jag och min svägerska prova nya recept genom åren.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Tid att umgås med familjen hade jag inte kunnat vara utan, och inte heller julbak med barnen (även om de börjar bli stora nu men de tycker det är en mysig tradition.) Att prova på nya julgodis recept, ha härlig julmusik i bakgrunden, samt alltid skänka några julklappar till insamlingar för personer som inte har någon att fira jul med. Det finns många privatpersoner och organisationer runt omkring oss som brukar komma ut med information vart man kan lämna julklappar eller annat som går till de som firar julen ensam – och detta är en viktig tradition för oss också. Älskar julen!

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!