Lucka 20 – Michael

Lucka 20 – Michael Lidman

Hej! Det är jag som är Michael och jag jobbar som lärare på Yrkesintroduktion här på Ystad Gymnasium. Snart kommer jag att byta program och börja jobba inom Karosseri och lackering på Fordons- och transportprogrammet. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste Fordons- och transportprogrammet här på Ystad Gymnasium. Det året jag började gymnasiet var första året som Ystad Gymnasium hade inriktning mot billackering och jag ville göra motiv på bilar och motorcyklar. Jag gjorde ett “specialarbete” som fortfarande hänger kvar på väggen inne i fordonshallen.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag fick arbete på min APL-plats där jag sedan jobbade i två år som billackerare. Efter det fick jag jobb som bilmekaniker.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag ville bli en raketforskare eller bygga raketer som skulle flyga upp människor till rymden.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Inget! Jag tycker inte att jag har haft ett otippat jobb. Jag har alltid haft tur med arbete och kunnat bestämma vilka jobb jag ville ta. Genom åren har jag jobbat med det mesta inom bilar, så som skadereparation, kaross och lack, bilmekaniker, bilförsäljning, försäljning av reservdelar och nu yrkeslärare inom fordon.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Att kunna hjälpa ungdomar som behöver stöd, motivation samt att vara en vuxen som eleverna kan lita på. Som lärare är jag väldigt tacksam för att kunna hjälpa ungdomar ut i arbetslivet.

Vilket är mitt drömresmål?
Alla länder har något som är fantastiskt.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag vill lär mig gärna vad som helst. Man har alltid nytta av kunskap och erfarenhet, då är det lättare att förstå andra människor, vilket jag tycker är otroligt kul.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Att jag kan! Att alla kan om man bara kämpar och vill!

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Allt! Ge aldrig upp för ett misslyckande, det är så man lär sig att göra saker bättre.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Lära mig något nytt, anta en egen utmaning.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Gillar allt på julbordet men Jansons frestelse är ingen favorit…

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Att vara med mina barn vilket jag uppskattar mer än någonting annat.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!