Lucka 18 – Jessica

Lucka 18 – Jessica Truedsson

Hej! Det är jag som är Jessica och jag undervisar i teckenspråk här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste Estetiska programmet med inriktning teater här på Ystad Gymnasium. Det var en av de bästa tiderna i mitt liv, jag utvecklades otroligt mycket som person på gymnasiet. Roligast var när vi satte upp en musikal på Ystads Teater.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag började studera vid lärarhögskolan i Malmö. Jag ville framförallt jobba med drama och personlig utveckling.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag ville bli författare, jag älskade att skriva och uttrycka mig i text.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Tidningsbärare. Det var ett tufft jobb, särskilt när vintern var som kallast men man fick inspiration där i mörkret till nya berättelser.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Det är inspirerande, när man känner att man verkligen når fram till eleverna det är guld värt. Som lärare har man möjlighet att påverka och göra skillnad.

Vilket är mitt drömresmål?
Schweiz vill jag åka till. Min morfar kommer därifrån men jag har aldrig själv varit där. Jag skulle vilja uppleva kulturen och vandra i bergen som min morfar älskade att göra.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag skulle vilja lära mig mer om hur vi ska rädda skogarna och djurens miljöer. Om något gör mig ledsen är det skövlingarna av skogarna.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
När jag själv reste till USA och bodde utanför Bostons hos släktingar som jag aldrig hade träffat. Jag växte mycket som människa då och reste ensam runt i landet. Det var jätteroligt!

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Jag blev lärare trots min hörselnedsättning. Jag har skrivit två böcker och håller på med en tredje. Jag är mycket stolt att vara mamma till mina två söner Milan och Sirius. Sirius är bara ett år och Milan blir 9 i år.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Jag syr, virkar och skriver. Jag tycker om att promenera i naturen och gosa med min katt Misse.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Faktiskt så tycker jag att det är på tok för mycket kött – julbord är inget jag längtar efter direkt. Men lax är ju gott. Vi brukar ha fondue på julafton.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Umgås med familjen och spela spel.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Ja klart jag tittar. Tjuvarnas jul och Sunes jul från 1992 är min favoriter.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!