Lucka 16 – Ann

Lucka 16 – Ann Pettersson

Hej! Det är jag som är Ann och jag är en av två caféföreståndare här på Ystad Gymnasium. Ni hittar mig vanligtvis i caféet på Österport. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag läste ett program inom Distribution och kontor. Detta gymnasieprogram var 2 årigt mellan åren 1982-1984. Jag tänkte att jag ville jobba i affär, därför valde jag det programmet. Jag minns särskilt när alla eleverna på programmet åkte till Köpenhamn, vi hade så roligt och många härliga skratt. Vi hade en riktigt bra sammanhållning i klassen.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag jobbade först på Persöner AB (industri) under ca ett år. Jag började där för att jag behövde ett jobb och pengar.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag vet inte riktigt vad jag drömde om. Jag tror att jag ville jobba i affär och att få slå in varor på kassaapparaten. Jag hade också morbröder som jobbade på till havs, så det lockade mig också att resa i jobbet.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
När jag var 18-20 år jobbade jag på SJ som rallare. Jag blev tipsad om jobbet och jag tänkte att “jag provar”. Jag trivdes som handen i handsken och jag jobbade där i två år. Som rallare jobbade jag mellan Ystad och Simrishamn, som anläggningsarbetare med järnvägsbyggen. Därefter jobbade jag till havs och jag gick i land efter ca 15 år.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Att träffa människor, att prata och skratta tillsammans. Att jag också är som ett bollplank till eleverna när jag möter med i cafeterian och att lyssna på dem när de ventilerar sina tankar till mig.

Vilket är mitt drömresmål?
Jag skulle vilja åka till Irland, den gröna ön.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Vad du är bra! Var dig själv och skit i alla andra.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Att föda barn och att ta körkort. Att jag blivit skånsk mästare i skytte 3 ggr och att jag blivit tvåa i SM i nationellt skytte två gånger.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Jag tycker om att träna skytte och att måla tavlor.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Allt på julbordet är gott förutom sillsallad och ål.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Vi samlas alltid vid kl 15.00 för att titta på Kalle Anka och dricker glögg. Vi hjälps åt att tillaga julmaten.

Tittar jag på julkalendern? Och vilken tycker jag isåfall är den bästa julkalendern på TV hittills?
Ja, jag brukar titta på julkalendern. Mina favoriter är Dieselråttor och sjömansmöss, Pelle Svanslös och Mysteriet på Greveholm (den första från 1996).

Jag vill hälsa God jul och Gott nytt år till alla våra fantastiska elever! ❤️

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!