Lucka 14 – Malin

Lucka 14 – Malin Povoa

Hej! Det är jag som är Malin och jag är en av fem biträdande rektor här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag ville bli polis och att läsa Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning på uniformsyrken var helt perfekt för mig. Jag älskar även idrott och det hade vi mycket på schemat. Jag lärde mig oerhört mycket ledarskap och strategier för att bygga ett psykologisk motståndskraft, alltså att kunna hantera motgångar och se lärdom i processen. Det har jag fortfarande nytta av. Jag minns framför allt sammanhållningen vi hade i klassen.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Första året efter gymnasiet jobbade jag på Posten. Jag behövde en studiepaus för att fundera på vad jag egentligen ville. Andra året efter gymnasiet började jag på Lärarutbildningen och samma år blev jag också gravid med mitt första barn.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Som så många andra ville jag bli skådespelare eller artist. Men sen blev jag mer realistisk och insåg att jag inte hade de förmågorna. Haha! Tidigt ville jag bli polis. Jag ville bli polis för att jag älskar rättvisa och hatar när folk far illa. Jag ville hjälpa människor som har det svårt och samtidigt vara en förebild. Som vuxen förstår jag också att min inre feminist föddes i den drömmen. Tjejer kan allt! Och det ville jag nog bevisa genom ett fysisk och psykiskt krävande jobb. Att det blev läraryrket handlade i första hand om polisyrket egentligen, att få möta människor i tidigt skede och kunna påverka livsöde och sprida kunskap för att jobba förebyggande.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Svår fråga… otippat vet jag inte om det är men jag har jobbat med att dema varor i livsmedelsbutiker. Japp, en sån som bjuder på bröd och nya juicer. Jag sökte det jobbet för att dryga ut mitt CSN samtidigt som jag var förälder.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Alla människomöten!

Vilket är mitt drömresmål?
Det finns många ställe på jorden jag vill till men jag är väldigt svag för vita stränder och kristallklart vatten.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Ledarskap och hur människans hjärna fungerar. Jag är nyfiken på människan och ledarskap är alltid bra att veta mer av då det gynnar en i alla lägen. Både på jobb och privat. Konsten att möta andra människor och att leda utan att styra.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Du duger som du är, tvivla inte på din förmåga och lägg inte energi på de som inte tycker om dig.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Jag har aldrig tänkt så tror jag. Jag har alltid varit väldigt kavat och utmanat mig själv och alltid gjort saker för att visa att jag kan. Det som jag däremot har jobbat hårt med är att jag duger som jag är även om det skulle finnas något som jag eventuellt inte skulle klara av.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Läsa, hänga med barnen på deras aktiviteter, sola, umgås med nära och kära.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Laxen den godaste och brunkålen det vidrigaste.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Jag umgås alltid med familj och släkt på ett eller annat sätt. Jag kan inte vara utan julmusik och lite julpynt.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!