Lucka 12 – Anne

Lucka 12 – Anne Månsson Lund

Hej! Det är jag som är Anne och jag jobbar som lärare på Ekonomiprogrammet här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag har faktiskt tagit studenten två gånger. Första gången läste jag ett gymnasieprogram inom humanistisk på ett gymnasium i Trelleborg. Jag trivdes där men läste för många skönlitterära böcker på bekostnad av läsning av skolböcker… Usla betyg fick jag alltså! 10 år senare tog jag studenten med höga betyg från Komvux i Ystad, inom ekonomi.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag jobbade i franska Alperna för en svensk researrangör, som var en vän till mina föräldrar. Jag är intresserad av språk och såg en god möjlighet att förbättra min franska med detta jobb. Jag lärde mig också att åka skidor utför och jag skaffade mig vänner från hela världen.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Författare ville jag bli, jag har alltid gillat att läsa och skriva.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
“Inkastare” till ett hostel i New York City. Vandrarhemmet låg överst på ett hotell och inte lätt att hitta. Jobbade tre timmar om dagen och lönen var gratis boende.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Det bästa är alla fantastiska ungdomar som jag får möjlighet att lära känna. Och allt jag lär från dem. Man är aldrig för gammal för att lära sig nya saker. Mina härliga kollegor och gemenskapen i vårt arbetslag är också det bästa.

Vilket är mitt drömresmål?
Prag står på min bucketlist. Jag skulle rest dit för två år sen men nåt virus kom i vägen.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag skulle vilja lära mig spanska. Bara för att det vore kul samt förstå vad musiken handlar om i mina Zumba-klasser.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Oroa dig inte för dina svårigheter att begripa matematik, du kommer att undervisa i matte på IV-programmet samt bli ekonomilärare!

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Att springa en halvmara.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Jag tycker om att spela World of Warcraft, pyssla i min trädgård, se bra TV-serier, yoga och resa.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Köttbullar, brunkål, finsk rotfruktslåda och knäck är gott!

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Jag brukar alltid tillaga brunkål och jag vill gärna fira tillsammans med nära och kära.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!