Lucka 11 – Jockum

Lucka 11 – Jockum Porath

Hej! Jag heter Jockum och jag är en av två bibliotekarier på skolbiblioteket här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Det blev Samhälle-Samhälle på en skola i Lund, eftersom jag bodde i Hjärup då (precis utanför Lund). Skolan var den jag fick bäst känsla av när jag traskade runt på, vad jag minns som tre, öppna hus. Programmet valde jag för det kändes som det var rätt ämnen att läsa för mig och roliga individuella val.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag började, som många andra, plugga på Lunds Universitet. Under gymnasiet älskade jag historia och ville fördjupa mig i det efteråt. Så jag började plugga Antikens kultur- och samhällsliv, följt av Historia. Så mina val var främst motiverade av intresse, ett plus är att min studietid också inföll samtidigt med Lunda karnevalen. Karnevalen var otroligt rolig att vara en del av!

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Min stora hjälte var Indiana Jones! Och tillsammans med en tripp till Kreta, så var det länge en dröm för mig att bli arkeolog. Jag fick bl.a. praktik på en arkeologisk utgrävning och fick testa på hur arkeologer arbetar i verkligheten. Det var betydligt färre slagsmål med nazister än jag hade tänkt och det mest intressanta fyndet var en flintyxa.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Många av de jobb som jag haft har varit ganska naturligt att förklara. Men det mest otippade var telefonförsäljare under en sommar. En kompis tyckte det var en bra idé och drog med mig. Inte det bästa jobbet när man precis fått tandställning och tänderna spänner och gör ont. Det blev en kort karriär och jag blev t.o.m. ombedd att lämna jobbet då jag var en tämligen dålig säljare. Så kan det vara, att vara säljare är inte min grej.

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Mångsidigheten och människorna jag får träffa. Att jobba som bibliotekarie är ombytligt och vi jobbar med lite av allt, både möten och service till organisationen och administrationen.

Vilket är mitt drömresmål?
Näst på tur är en, ännu ej, planerad resa till Japan. Jag känner det skulle vara en fantastisk upplevelse att åka dit och uppleva kulturen, maten och utforska landets historia och geografi. Pandemi har varit största hindret för att detta inte förverkligats ännu. Så jag hoppas att det snart blir möjligt att göra längre resor igen.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag skulle vilja lära mig mer om olika typer av redigering. Jag känner att det hade varit både roligt och lärorikt att kunna mer om redigering av text, bild och ljud. Om man tar steget från att konsumera innehåll, så ser man snabbt att man gärna behöver lära sig om hur man själv skapar material.

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över? Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Jag älskar spel och berättande, så jag träffar gärna vänner och spelar brädspel eller rollspel. Man får en social upplevelse och delar en aktivitet med vänner. Sen är det alltid rogivande att slöa i soffan med en film/serie eller läsa en comic/bok.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Jag älskar den första skinkmackan för julen tillsammans med julmust. Det är alltid ett bra tecken på att julen är på gång. Det som oftast blir orört av mig är Janssons frestelse. Älskar potatis, men blanda gärna inte in ansjovis!

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
De senaste åren har jag spenderat uppe i Norrland. Det är skönt att komma ifrån under lovet och komma upp till nordligare breddgrader, med snö och norrsken.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!