Lucka 10 – Kamonlak

Lucka 10 – Kamonlak Sällberg

Hej! Det är jag som är Kamonlak och jag jobbar som lärare på Yrkesintroduktion här på Ystad Gymnasium. Nu ska du få lära känna mig lite mer.

Vilket program läste jag på gymnasiet?
Jag gick på en handelsteknikskola i Bangkok (Thailand) med inriktning mot bokföring. Jag valde programmet för att familjen hade ett företag och planen var att jag skulle arbeta med dem. Den tiden var roligast tycker jag och jag brukade åka bussen runt Bangkok och hoppade av på olika område jag läste i tidningen för att utforska.

Vad gjorde jag de närmsta två åren efter gymnasiet?
Jag åkte tillbaka till hemorten och jobbade på min fasters restaurang. Jag ville dock fortsätta studera på ett universitet, men jag hade inte råd för att betala terminsavgift och böcker.

Vad drömde jag som barn om att jobba med?
Jag hade ingen särskild yrkesdröm utan jag drömde om att utbilda mig till något. Att ha en universitetsutbildning var viktigt för mig eftersom jag kunde få jobb och ha ett bra liv då.

Vilket är mitt mest otippade jobb?
Att få jobba som lärare i Sverige var något jag inte hade drömt om. År 2004 fick jag mitt första lärarjobb genom min studierektor på Komvux i Ystad. Jag fick jobb som modersmålslärare och studiehandledare i thai. Rektorn på en högstadieskola ringde akut till min studierektor och frågade om hon känner någon som pratar både thai och svenska. Jag satt i klassrummet när hon kom in och frågade mig om jag skulle kunna tänka mig arbeta några timmar i veckan. Sedan blev det flera kommuner som hörde av sig så jag fick ihop en heltidsjobb fördelad på tre olika kommuner. Under tiden som jag jobbade som modersmålslärare studerade jag ämnet svenska som andraspråk på distans vid Lunds universitetet. År 2012 ringde samma studierektor igen och frågade om jag ville jobba halvtid på Introduktionsprogrammet på Ystad Gymnasium. Jag fick ett telefonnumret till den biträdande rektorn som hade hand om programmet och jag fick jobb här!

Vad är det bästa med mitt jobb idag?
Att arbeta som lärare i ämnet svenska som andraspråk är det bästa för mig. Jag träffar elever från olika länder och det bästa är också att jag och eleverna har samma bakgrund och jag märker att eleverna uppskattar mycket att jag förstår dem.

Har jag ett särskilt mål?
Att bli klar med min magisteruppsats i ämnet svenska som andraspråk. Till hösten kommer jag även vidareutbilda mig till speciallärare med inriktning mot språk, läs- och skrivsvårigheter. Jag ser fram emot det! Det är mitt drömmål att kunna stödja eleverna och förstå dem bättre.

Vad skulle jag vilja lära mig mer om?
Jag skulle vilja fördjupa mig i flerspråkighet och de svårigheter som kan uppstå hos flerspråkiga elever under sin utbildning. Dels är jag nyfiken som person och dels är för att jag är lärare i ämnet andraspråk. Det är ett intressant område och det är mycket aktuellt, tycker jag. Mina kunskaper om flerspråkighet använder jag för att stödja eleverna så att de når sina mål så långt som möjligt.

Om jag ser tillbaka i tiden, till en särskild viktig punkt i mitt liv, vad skulle jag vilja säga till mig själv som hade varit peppande/skönt att höra?
Bra jobbat! Du har kommit hit! Du är här nu!

Vad har jag klarat av i livet som jag är stolt över?
Att vara ensamstående mamma för mina tre barn, att plugga på svenska (mitt andraspråk) och att jobba i en svensk skola.

Vad tycker jag om att göra på min fritid?
Jag tycker om att promenera med hunden i skogen. Just nu virkar jag mycket. Jag tränar också på gymmet minst två gånger i veckan och därefter bastar jag. Att promenera, virka och basta rensar mina tankar och på sätt återhämtar jag mig.

Vad tycker jag är det godaste eller vidrigaste på julbordet?
Hemmalagad gravad lax och löksill är det godaste tycker jag. Och det jag tycker minst om är julskinkan.

Vad brukar jag alltid göra på julen? Eller vad kan jag inte vara utan på jul?
Tidigare brukade jag laga all julmat själv. Vi hade alltid släktingar på besökt. En riktig julgran var ett måste. Men inte nu. Nu tycker jag att det är viktigt att man bara umgås, äta något enkelt och lyssna på julmusik samt skratta tillsammans. Att vara i Sverige på julen är viktigt då får man en riktig julstämning.

Vill du lära känna mina kollegor? Klicka här för att öppna fler luckor!