Kockduellen 2022

– “Det var stressigt och lite nervöst, men också kul förstås”, säger Isa Lindberg, som går i åttan på Norreportskolan.

Det är stadsfinal i Kockduellen på Risselmagasinet i Ystad. Tidtagaruret är satt på 50 minuter och det skalas potatis, skivas spetskål och bryns smör på de olika stationerna.

Tre lag om två personer – alla åttondeklassare – tävlar mot varandra i gymnasieelevernas utbildningskök. De ska tillaga en varmrätt utifrån en råvarukorg som branschorganisationen Visita satt ihop. Huvudråvaran i år är en vegansk färs – Anammas formbara vegofärs.

Eleverna har själva fått sätta ihop en maträtt. Recepten har de tränat på hemma eller i skolan. Det märks. Råvarukorgen är fastställd av Visita och Orkla Foods har sponsrar med huvudråvaran.

Det här är ett bra sätt att visa hur man kan laga mat på lite roligare sätt i tävlingsform, säger Rune Olsson som är yrkeslärare Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ystad Gymnasium.

– Sedan ska man inte vara för nervös för att klara av det, men det tycker jag inte att någon här i dag verkar vara. Jag tycker det ser stabilt ut och att kockarna är samspelta, säger Rune och tittar runt i skolköket.

Juryn bestod av

Marcus Nilsson Schön, Orkla Foods
Christoffer Herbst från JH Matbar Ystad
Edvard Wallden årskurs 3, Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Tävlingsbidrag

Det vinnande laget (lag 1) tillagade falafel, ljummen sallad och chilidressing.
Lag 2 och 3 gjorde två olika varianter på köttbullar.

Kockduellen

• Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever som går i årskurs 8 och 9.
  • Tävlingen arrangeras inom ramen för hem- och konsumentkunskapen och genomförs i fyra steg: skoltävling, stadsfinal, kval till riksfinal och slutligen riksfinal.
  • 6000 grundskoleelever har tävlat i skoltävlingarna, och nu genomförs regionala stadsfinaler runt om i Sverige.
  • Vinnande laget i stadsfinalen skickar in sitt kvalbidrag till branschorganisationen Visita. En expertjury som består av representanter från branschen väljer sedan ut tio lag som får tävla i riksfinalen.
  • Riksfinalen kommer att hållas i Stockholm i mars.