ystad-gymnasium-if-logo

Ystad Gymnasium IF

Träna tillsammans med andra elever

Vill du röra på dig utan att behöva känna prestationskrav och på dina egna villkor? Är du intresserad av att träffa andra elever på Ystad Gymnasium genom hälsosamma aktiviteter?

Är ni några stycken kompisar som vill träna tillsammans? Då är Ystad Gymnasium IF (YGIF) det rätta valet! Det enda kravet är att du är elev på Ystad Gymnasium. Medlemskapet är kostnadsfritt och likaså samtliga aktiviteter.

Är du nyfiken på hur en förening fungerar eller intresserad av att utveckla ditt ledarskap? Då är du också välkommen till vår skolidrottsförening som erbjuder olika aktiviteter under veckan, säger ordförande för YGIF.

Aktiviteter

• På tisdagar och onsdagar kl 15.00-16.30 spelar vi fotboll i gympasalen på Österport.
  • På onsdagar och fredagar kl 15.00-16.00 kan du träna i skolans gym som ligger i Ystad Arena.
  • Vi erbjuder padelspel på Padel of Swedens padelcenter. Detta är en mycket populär aktivitet som man första måste göra en intresseanmälan till.
  • Padel sker på onsdagar kl. 14.30-16.00.
  • För er som gillar e-sport har vi turneringar i Fifa21. Vi möter upp er vid Aulan på fredagar kl.14.00. Aktiviteten slutar 16.00.

Har du egna idéer på aktiviteter, hör gärna av dig till oss!

Följ oss på instagram

@ystadgymnasium_if

Ystad Gymnasium IF satsar på breddverksamhet, med enklare lättsamma aktiviteter där alla elever som går på Ystad Gymnasium är välkomna att delta efter sina egna förutsättningar.

– Vi vill att skolidrottsföreningen ska fungera som en plattform för samverkan mellan Ystad Gymnasiums olika elever. Ystad Gymnasium IF är en av få ”arenor” på Ystad Gymnasium där elever från olika program kan träffas på ett naturligt sätt, berättar Sverker Meyer och Gustav Persson, ansvariga lärare för Ystad Gymnasium IF.

Skolidrottsföreningen drivs av elever för elever på Ystad Gymnasium. Personal på skolan hjälper till som vuxenstöd (PFU) vid de olika aktiviteterna. Ystad Gymnasium IF samverkar också med andra idrottsföreningar och skolidrottsföreningar i kommunen.

YGIF utgör idag en naturlig del i många elevers skolgång på Ystad Gymnasium. Elever träffas och tränar tillsammans på tider i nära anslutning till skoldagen.

Styrelsens ambition att skapa ett långsiktigt fungerande mötesplats för hälsa, glädje och mångfald som på ett inkluderande sätt erbjuder en bredd av aktiviteter. Denna framåtanda är helt i linje med Skånes skolidrottsförbunds satsning ”Vision 2020”.

En annan viktig aspekt är att vi som skolidrottsförening arbetar efter Barnkonventionens mål och syfte, betonar Sverker och Gustav, som i sina roller som PFU (pedagogiska föreningsutvecklare), drivit föreningen sedan den nyskapades 2015.

Gustav Persson – Ansvarig föreningsutvecklare
Sverker Meyer – Ansvarig föreningsutvecklare
Enya Lydahl - Ordförande

SkolIF padel Ystad Gymnasium

Finalvinst i Malmö under Skol-DM

Förra veckan tävlade två lag, från Ystad Gymnasium Skol IF, i Skol-DM i padel. Hela 42 lag deltog i tävlingen som arrangerades i Malmö. När det väl var dags för final stod det mellan två lag från Ystad Gymnasium!

William Nilsson och Lukas Wadstein Alm vann en välspelad final mot Filip Kiel och Karl Larsson. Stort grattis till alla fyra för grymma insatser! ⭐
Skol IF Ystads Allehanda 2020

Föreningen där alla unga kan idrotta

Ungdomar i gymnasiet har få idrotter att välja på om de är nybörjare eller inte vill satsa hårt. Men i skolidrottsföreningen kan alla testa. På köpet får de nya vänner. Läs hela artikeln om Skol IF här, skriven av Ystads Allehanda.