Sök och du skall finna!

I förra veckan var jag ute och hälsade på i en klass som slet sitt hår i sin jakt på information om kvinnor och mäns livsvillkor i andra länder.
”Det fiiiiinns ingenting!!”

Informationssökningen kan ibland ta rejält mycket av den tid man planerat att lägga på sammanställningen av informationen, och det är lätt att bli stressad. Och tid är ju dessvärre ingenting man har tillräckligt av, någonsin! Tro mig, jag vet känslan! Förutom att det är viktigt att ni verkligen har så mycket tid som det bara är möjligt avsatt till informationssökningsdelen så är det faktiskt viktigt att ni förvaltar den väl. Utan bra material blir det svårt att få till en bra slutprodukt, oavsett hur ambitiösa och duktiga ni än må vara!

Testa att hitta en sökstrategi(ja…jag vet…lite småmossigt ord som inte precis kickar igång lusten att leta information, men du förstår ungefär vad det är jag syftar på, va?) som funkar för just dig. Som att dra upp ett slags karta, för hur du ska beta av informationsterrängen, liksom.

Så här:

1. X brukar alltid börja att slå upp vad det än må vara hen letar efter i Ne.se. Där länkas man dessutom vidare till andra relevanta träffar, vilket är kanon.
2. Nästa steg brukar vara att slå upp ordet i skolans bibliotekskatalog. Kanske kan det finnas en bok i ämnet? Är det ett relativt smalt ämne så kanske det är bra att testa med stadsbibliotekets katalog också? Glöm inte bort att vidga sökningen med *, så att du inte snöar in dig på en specifik ändelse beträffande ordet i fråga!
3. Säkrast att även kolla över vad det finns för relevanta artiklar i ämnet. Då brukar X föredra Mediearkivet eller Artikelsök, eftersom de täcker in många bra källor. Ibland kan det vara värt besväret att lägga tid på en engelskspråkig källa, som tex. Global issues in context.
4. Sist men inte minst vill ju X kolla in vad som faktiskt finns på nätet, Internet är ju oftast the shit när det kommer till dagsfärsk statistik och nytt material som det ännu inte hunnits skriva så mycket böcker om. Istället för att nöja sig med en vanlig Googlesökning så väljer hen att kolla in lite länksamlingar och ämnesportaler för att få lite hjälp på traven med den källkritiska granskningen. Till exempel är ju Lunds universitetsbiblioteks länksamling Safir väl värd att kika lite extra på, likaså Länkskafferiets.

När X har sökt av alla dessa ställen så vet hen lite mer om huruvida det finns mycket eller lite material att tillgå i ämnet, och kanske att man då måste ta hjälp för att komma vidare. Ibland är det ju så, att man faktiskt kör fast och då får ni såklart mer än gärna komma ner till mig så hjälps vi åt för att komma vidare.

Men ofta funkar den där kartan ganska bra, oavsett vilket ämne det är X ska arbeta med.
Jag brukar se mig själv lite som en guldgrävare, i ett modernt informations-Klondyke. Det blir liksom lite glammigare att jaga information då!
Och förr eller senare kommer du garanterat att hitta material om det du söker, det handlar om tålamod och en vilja att försöka pröva nya vägar när de ursprungliga visar sig vara återvändsgränder.

Till klassen med de kluriga uppgifterna…tja….jag tror ni skulle kunna komma en bit på vägen med er karta om den såg ut ungefär som X. Faktiskt. Men för att hjälpa er en bit på vägen får ni lite länkar här nedan, plus att jag faktiskt köpt in en bok med er uppgift i åtanke, Situationen för världens kvinnor.
Så snart den dyker upp ser jag fram emot många ivriga guldgrävare i bibblan.

Tills dess får ni helt enkelt hålla tillgodo med dessa:

http://www.oecd.org/

http://www.thefactlab.com/default.aspx?setlanguage=Swedish&reset=true

http://www.gapminder.org/

http://www.globalis.se/

http://www.gapminder.org/downloads/dollar-street/

http://globalportalen.org/